course-details-portlet

MGLU2514

Musikk 1 (5-10) emne 2: Musikklæreren som leder og tilrettelegger

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet har disse hovedkomponentene: Utøvende, lyttende og skapende virksomhet i musikk og dans, i didaktiske perspektiv, basert på praktisk musikalsk arbeid sammen med andre studenter, barn og unge.

Emnet forholder seg til Innføring i skolefaget musikk slik det er forma for trinnene 5-10 i gjeldende læreplan, og didaktisk arbeid knytta til disse trinnene. Det vil være et særlig fokus på de eldste i grunnskolen.

Arbeidet med faget vil være forankret i forskningsbasert kunnskap, metode og teori. Undervisningsstoff og arbeidsmåter skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolig med å undervise i, og legge til rette for barn og unges uttrykksbehov og kunstneriske tilstedeværelse i verden, gjennom sensitiv kulturforståelse, skaping, opplevelse og utøving av musikalske og musikkroppslige uttrykk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har forskningsbasert kunnskap om undervisning og estetiske og kreative læringsprosesser knytta til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunns-kontekster og medier
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, kritiske perspektiv på tilhørende sosiokulturelle kontekster, gjeldende læreplan og dens utvikling
  • har kunnskap om digitale og analoge læringsverktøy for musikkfaget.
  • har kunnskap om ulike didaktiske metoder og læringsprosesser,

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan kritisk ta stilling til, og mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og kritisk vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpassa musikkopplæring
  • kan fasilitere læringsprosesser i samspill og samsang for ulike ensemblegrupper, og kan tilrettelegge musikkundervisning basert på musikkrepertoar fra ulike sjangre, ulike land og kulturer for elever på de aktuelle aldersnivå i barneskolen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre helhetlig undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene skifter mellom gruppeundervisning, forelesninger, gruppearbeid og praktisk musisering. Studentene skal delta i en læringsprosesser der de i arbeid med produksjon, tolking og formidling av musikk utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i faget. Dette omfatter stor grad av egeninnsats. Studentene vil få veiledning på deler av arbeidet individuelt og gruppevis. Det blir lagt vekt på prosessorientert undervisning og utvikling av kritiske perspektiver, med studentaktive arbeidsformer med musisering, skaping og utforsking i sentrum

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelse

Mer om vurdering

8 obligatoriske arbeidskrav:

  • En ekskursjon
  • Workshop i tverrestetiske læringsprosesser
  • Musikkultur (akademisk fagtekst)
  • Lytting (hybrid innlevering i gruppe)
  • Musikkskaping (2 oppgaver)
  • Samsangledelse (praktisk)
  • Musikkens dag (praktisk og skriftlig fagtekst)
  • Samspill (praktisk)

Oppmøte:

  • Oppmøte til undervisning ved aktiviteter som krever samarbeid: 80 % av samlet timeantall.
  • Gruppeframlegg og individuelle prøver 100%.

Ved for høy fraværsprosent kan arbeidet til dels erstattes av kompensatoriske arbeidskrav. De obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Eksamen

  • Praktisk eksamen i didaktisk samsang- og samspilledelse
  • Skriftlig oppgave

Vurdering gis med bokstavkarakter.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU1110 7,5 sp Høst 2020
MGLU1510 7,5 sp Høst 2020
MGLU2510 7,5 sp Høst 2020
LGU14003 15 sp Høst 2020
LGU54003 15 sp Høst 2020
LGU12006 7,5 sp Høst 2020
LGU11006 7,5 sp Høst 2020
LGU52004 7,5 sp Høst 2020
LGU51003 7,5 sp Høst 2020
MGLU2114 15 sp Høst 2020
SKOLE6018 7,5 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Musikkpedagogiske fag

Kontaktinformasjon