Emne - Musikk 1 (5-10) emne 2: Musikklæreren som leder og tilrettelegger - MGLU2514
MGLU2514 - Musikk 1 (5-10) emne 2: Musikklæreren som leder og tilrettelegger
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 51/100 | 30 minutter | ||
Oppgave | 49/100 |
Faglig innhold
Emnet har disse hovedkomponentene: Utøvende, lyttende og skapende virksomhet i musikk og dans, i didaktiske perspektiv, basert på praktisk musikalsk arbeid sammen med andre studenter, barn og unge.
Emnet forholder seg til Innføring i skolefaget musikk slik det er forma for trinnene 5-10 i gjeldende læreplan, og didaktisk arbeid knytta til disse trinnene. Det vil være et særlig fokus på de eldste i grunnskolen.
Arbeidet med faget vil være forankret i forskningsbasert kunnskap, metode og teori. Undervisningsstoff og arbeidsmåter skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolig med å undervise i, og legge til rette for barn og unges uttrykksbehov og kunstneriske tilstedeværelse i verden, gjennom sensitiv kulturforståelse, skaping, opplevelse og utøving av musikalske og musikkroppslige uttrykk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har forskningsbasert kunnskap om undervisning og estetiske og kreative læringsprosesser knytta til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunns-kontekster og medier
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, kritiske perspektiv på tilhørende sosiokulturelle kontekster, gjeldende læreplan og dens utvikling
- har kunnskap om digitale og analoge læringsverktøy for musikkfaget.
- har kunnskap om ulike didaktiske metoder og læringsprosesser,
Ferdigheter
Kandidaten
- kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
- kan kritisk ta stilling til, og mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan planlegge, bruke og kritisk vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpassa musikkopplæring
- kan fasilitere læringsprosesser i samspill og samsang for ulike ensemblegrupper, og kan tilrettelegge musikkundervisning basert på musikkrepertoar fra ulike sjangre, ulike land og kulturer for elever på de aktuelle aldersnivå i barneskolen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre helhetlig undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene skifter mellom gruppeundervisning, forelesninger, gruppearbeid og praktisk musisering. Studentene skal delta i en læringsprosesser der de i arbeid med produksjon, tolking og formidling av musikk utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i faget. Dette omfatter stor grad av egeninnsats. Studentene vil få veiledning på deler av arbeidet individuelt og gruppevis. Det blir lagt vekt på prosessorientert undervisning og utvikling av kritiske perspektiver, med studentaktive arbeidsformer med musisering, skaping og utforsking i sentrum
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelse
Mer om vurdering
8 obligatoriske arbeidskrav:
- En ekskursjon
- Workshop i tverrestetiske læringsprosesser
- Musikkultur (akademisk fagtekst)
- Lytting (hybrid innlevering i gruppe)
- Musikkskaping (2 oppgaver)
- Samsangledelse (praktisk)
- Musikkens dag (praktisk og skriftlig fagtekst)
- Samspill (praktisk)
Oppmøte:
- Oppmøte til undervisning ved aktiviteter som krever samarbeid: 80 % av samlet timeantall.
- Gruppeframlegg og individuelle prøver 100%.
Ved for høy fraværsprosent kan arbeidet til dels erstattes av kompensatoriske arbeidskrav. De obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Eksamen
- Praktisk eksamen i didaktisk samsang- og samspilledelse
- Skriftlig oppgave
Vurdering gis med bokstavkarakter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
MGLU1114 Musikk 1 (1-7) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk, eller MGLU1514 Musikk 1 (5-10) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU1110 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU1510 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU2510 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU14003 | 15.0 | HØST 2020 | |
LGU54003 | 15.0 | HØST 2020 | |
LGU12006 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU11006 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU52004 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU51003 | 7.5 | HØST 2020 | |
MGLU2114 | 15.0 | HØST 2020 | |
SKOLE6018 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
49/100
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Praktisk eksamen (1)
51/100
25.11.2024 - 27.11.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 49/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Praktisk eksamen 51/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboar
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"