course-details-portlet

MGLU2512

Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Gruppemuntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er barnet og ungdommen i søkelyset. Gjennom aktiv deltakelse i undervisningen skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er ungdomskunnskap, tilpasset og individuell tilrettelagt opplæring, psykososialt læringsmiljø, inkludering og elevmangfold, samt prosesser og samarbeid i overganger mellom skolenivå.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten har kunnskap om

  • barn og unges læring, utvikling og sosialisering i samtiden
  • gode psykososiale læringsmiljø
  • mangfold i barn og unges oppvekst
  • tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
  • lærevansker, atferdsvansker og utenforskap
  • prosesser og skole-hjem-samarbeid i overganger mellom skolenivå
  • samtaler som grunnlag for FOU-arbeid

FERDIGHETER

Studenten kan

  • begrunne didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
  • utvikle og opprettholde gode psykososiale læringsmiljø
  • anvende og evaluere tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
  • kritisk reflektere over muligheter og utfordringer i en mangfoldig skole
  • legge til rette for et godt samarbeid med elever og foresatte, inkludert overganger mellom skolenivå
  • planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler som grunnlag for FOU-arbeid

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • integrere relevante kunnskaper og ferdigheter for barn og unges læring, utvikling og sosialisering i en mangfoldig skole
  • kritisk analysere det psykososiale læringsmiljøet og igangsette tiltak for å ivareta barn og unges behov og forutsetninger.
  • samarbeide for å planlegge, gjennomføre og evaluere overganger mellom skolenivå

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 75% obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.

Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU52012 15 sp Høst 2018
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Pedagogiske fag