Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10) - MGLU2512
Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er barnet og ungdommen i søkelyset. Gjennom aktiv deltakelse i undervisningen skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er ungdomskunnskap, tilpasset og individuell tilrettelagt opplæring, psykososialt læringsmiljø, inkludering og elevmangfold, samt prosesser og samarbeid i overganger mellom skolenivå.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten har kunnskap om
- barn og unges læring, utvikling og sosialisering i samtiden
- gode psykososiale læringsmiljø
- mangfold i barn og unges oppvekst
- tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
- lærevansker, atferdsvansker og utenforskap
- prosesser og skole-hjem-samarbeid i overganger mellom skolenivå
- samtaler som grunnlag for FOU-arbeid
FERDIGHETER
Studenten kan
- begrunne didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
- utvikle og opprettholde gode psykososiale læringsmiljø
- anvende og evaluere tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
- kritisk reflektere over muligheter og utfordringer i en mangfoldig skole
- legge til rette for et godt samarbeid med elever og foresatte, inkludert overganger mellom skolenivå
- planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler som grunnlag for FOU-arbeid
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
- integrere relevante kunnskaper og ferdigheter for barn og unges læring, utvikling og sosialisering i en mangfoldig skole
- kritisk analysere det psykososiale læringsmiljøet og igangsette tiltak for å ivareta barn og unges behov og forutsetninger.
- samarbeide for å planlegge, gjennomføre og evaluere overganger mellom skolenivå
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 75% obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.
Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.
Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ha fullført Pedagogikk og elevkunnskap 1 (5-10) og Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
LGU52012 | 15 sp | Høst 2018 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Pedagogiske fag