course-details-portlet

MGLU2512 - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Gruppemuntlig eksamen 100/100 60 minutter HJELPEMIDD

Faglig innhold

I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er barnet og ungdommen i søkelyset. Gjennom aktiv deltakelse i undervisningen skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er ungdomskunnskap, tilpasset og individuell tilrettelagt opplæring, psykososialt læringsmiljø, inkludering og elevmangfold, samt prosesser og samarbeid i overganger mellom skolenivå.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten har kunnskap om

  • barn og unges læring, utvikling og sosialisering i samtiden
  • gode psykososiale læringsmiljø
  • mangfold i barn og unges oppvekst
  • tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
  • lærevansker, atferdsvansker og utenforskap
  • prosesser og skole-hjem-samarbeid i overganger mellom skolenivå
  • samtaler som grunnlag for FOU-arbeid

FERDIGHETER

Studenten kan

  • begrunne didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
  • utvikle og opprettholde gode psykososiale læringsmiljø
  • anvende og evaluere tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
  • kritisk reflektere over muligheter og utfordringer i en mangfoldig skole
  • legge til rette for et godt samarbeid med elever og foresatte, inkludert overganger mellom skolenivå
  • planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler som grunnlag for FOU-arbeid

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • integrere relevante kunnskaper og ferdigheter for barn og unges læring, utvikling og sosialisering i en mangfoldig skole
  • kritisk analysere det psykososiale læringsmiljøet og igangsette tiltak for å ivareta barn og unges behov og forutsetninger.
  • samarbeide for å planlegge, gjennomføre og evaluere overganger mellom skolenivå

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 75% obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.

Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU52012 15.0 HØST 2018
PPU4602 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Gruppemuntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Gruppemuntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU