course-details-portlet

MGLU2507

Innføring i samfunnsfag Del 2 (5-10)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Samfunnsfag 1 del 2 gir innføring i samfunnsfagene som kunnskapsområder og skolefag med relevans for undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.

Innenfor feltet demokratiforståelse og medborgerskap, vektlegges kunnskap om og forståelse for nasjonale og internasjonale politiske prosesser, demokrati- og medborgerskapsundervisning med hovedvekt på norske forhold for bruk i ungdomstrinnet.

Om temaet bærekraftige samfunn, vektlegges kunnskap om og forståelse av forhold som landskap, klima og klimaproblematikk, ressursspørsmål og bærekraftig utvikling.

I emnet trekkes det opp noen grunnlinjer i historiedidaktikk og norsk historie

Emnet tematiserer sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

  • Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene demokratiforståelse og medborgerskap, samt kunnskap om nasjonale og internasjonale politiske prosesser
  • Har bred kunnskap om sentrale tema, begreper og prosesser i forhold til å skape bærekraftige samfunn for fremtiden.
  • Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Har bred kunnskap om sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.

FERDIGHETER

  • Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre
  • Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Kan å utvikle og anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenking og argumentasjon.

GENERELL KOMPETANSE

  • Kan legge til rette for at elevene kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til ulike perspektiv
  • Har et refleksivt og kritisk perspektiv på hvordan skape bærekraftige samfunn, og spesifikt undertema som landskap, ressurs- og klimaproblematikk og koble dette til spørsmål rundt begrepet bærekraftig utvikling.
  • Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på introduksjonsdag

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter: Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler og introduksjonsøkt. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU3510 15 sp Høst 2017
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Samfunnsfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning