Emne - Innføring i samfunnsfag Del 2 (5-10) - MGLU2507
MGLU2507 - Innføring i samfunnsfag Del 2 (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 49/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 51/100 | 6 timer | G |
Faglig innhold
Samfunnsfag 1 del 2 gir innføring i samfunnsfagene som kunnskapsområder og skolefag med relevans for undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.
Innenfor feltet demokratiforståelse og medborgerskap, vektlegges kunnskap om og forståelse for nasjonale og internasjonale politiske prosesser, demokrati- og medborgerskapsundervisning med hovedvekt på norske forhold for bruk i ungdomstrinnet.
Om temaet bærekraftige samfunn, vektlegges kunnskap om og forståelse av forhold som landskap, klima og klimaproblematikk, ressursspørsmål og bærekraftig utvikling.
I emnet trekkes det opp noen grunnlinjer i historiedidaktikk og norsk historie
Emnet tematiserer sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene demokratiforståelse og medborgerskap, samt kunnskap om nasjonale og internasjonale politiske prosesser
- Har bred kunnskap om sentrale tema, begreper og prosesser i forhold til å skape bærekraftige samfunn for fremtiden.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Har bred kunnskap om sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.
FERDIGHETER
- Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre
- Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan å utvikle og anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenking og argumentasjon.
GENERELL KOMPETANSE
- Kan legge til rette for at elevene kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til ulike perspektiv
- Har et refleksivt og kritisk perspektiv på hvordan skape bærekraftige samfunn, og spesifikt undertema som landskap, ressurs- og klimaproblematikk og koble dette til spørsmål rundt begrepet bærekraftig utvikling.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på introduksjonsdag
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler og introduksjonsøkt. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU3510 | 15.0 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 51/100 G 06.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 blå sone Sluppenvegen 14 8 -
Høst
ORD
Individuell oppgave
49/100
Utlevering
25.11.2024Innlevering
02.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 51/100 G INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell oppgave 49/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"