Emne - Innføring i samfunnsfag Del 2 (5-10) - MGLU2507
Innføring i samfunnsfag Del 2 (5-10)
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Samfunnsfag 1 del 2 gir innføring i samfunnsfagene som kunnskapsområder og skolefag med relevans for undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.
Innenfor feltet demokratiforståelse og medborgerskap, vektlegges kunnskap om og forståelse for nasjonale og internasjonale politiske prosesser, demokrati- og medborgerskapsundervisning med hovedvekt på norske forhold for bruk i ungdomstrinnet.
Om temaet bærekraftige samfunn, vektlegges kunnskap om og forståelse av forhold som landskap, klima og klimaproblematikk, ressursspørsmål og bærekraftig utvikling.
I emnet trekkes det opp noen grunnlinjer i historiedidaktikk og norsk historie
Emnet tematiserer sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene demokratiforståelse og medborgerskap, samt kunnskap om nasjonale og internasjonale politiske prosesser
- Har bred kunnskap om sentrale tema, begreper og prosesser i forhold til å skape bærekraftige samfunn for fremtiden.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Har bred kunnskap om sentrale spørsmål i forvaltninga av skolefaget: overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående opplæring, års- og periodeplanlegging, vurdering på mellom- og ungdomstrinnet, og samfunnsfagdidaktisk teori.
FERDIGHETER
- Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre
- Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan å utvikle og anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenking og argumentasjon.
GENERELL KOMPETANSE
- Kan legge til rette for at elevene kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til ulike perspektiv
- Har et refleksivt og kritisk perspektiv på hvordan skape bærekraftige samfunn, og spesifikt undertema som landskap, ressurs- og klimaproblematikk og koble dette til spørsmål rundt begrepet bærekraftig utvikling.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på introduksjonsdag
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler og introduksjonsøkt. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU3510 | 15 sp | Høst 2017 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag