Emne - Engelsk 1 (5-10) emne 2 - MGLU2505
MGLU2505 - Engelsk 1 (5-10) emne 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 49/100 | 3 timer | HJELPEMIDD | |
Mappe/sammensatt vurdering | 51/100 |
Faglig innhold
Engelsk 1, emne 2 omfatter engelskundervisning for ungdomstrinnet, hva som kjennetegner elevenes språkutvikling i denne aldersgruppen, samt språklæring, tilpasset opplæring i engelsk, vurdering og flerspråklighet i engelskklasserommet. Emnet gir en innføring i engelskdidaktikk, språklige emner (fonetikk og fonologi) og et variert utvalg av skriftlige og visulle tekster fra den engelskspråklige verden for for ungdom og voksne. Utviklingen av egen språkferdighet, litteratur- og tekstkompetanse, og digital kompetanse står sentralt. I tillegg dreier emnet seg om varierte aktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen. Emnet gir innsikt i relevant forsknings- og utviklingsarbeid og styringsdokumenter og læremidler i faget.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk
- kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget på ungdomstrinnet (8.-10. trinn)
- kunnskap om tilegnelse av strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kunnskap om litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av ungdom og i andre kontekster
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på 8.-10. trinn
- kunnskap om levesett i den engelsktalende verden
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene, samt digitale ferdigheter
- observere elevers lese- og skriveferdigheter og tilrettelegge for tilpasset opplæring
- bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- diskutere og reflektere over litterære og andre akademiske temaer
- innhente og tilrettelegge informasjon om sosiale og kulturelle temaer fra den engelsktalende verden til bruk i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på 8.-10. trinn
- reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
Engelsk er et språk-, kultur-, og litteraturfag. Emnet krever at studentene forstår disse komponentene individuelt og i sammenheng. Aktiv deltakelse er forventet gjennom hele studieprosessen. Det forutsettes at studenter tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom den organiserte undervisningstida, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen. Studentene blir vurdert underveis i studiet, både individuelt og i grupper, og vil få skriftlige og muntlige tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon. Videre forventes det at studentene bruker universitetsbiblioteket aktivt og forbereder seg til planlagt undervisning. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med oppgaver og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 2 tekstoppgaver
- 1 muntlig presentasjon
- Inntil 8 læringsaktiviteter
- 75% obligatorisk oppmøte til all timeplanlagt undervisning.
Alle obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Vurdering
- Individuell vurderingsmappe med endelig versjon av de skriftlige tekstoppgavene. Skriftoppgavene bidrar likt til karakteren på mappen.
- Individuell skriftlig eksamen i fonetikk/fonologi. Hjelpemiddel: Én A4-side med egne notater.
Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet. Delvurderinger kan tas opp enkeltvis. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper fra videregående skole og Engelsk 1 (5-10), emne 1.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på den digitale læringsplattformen før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU52009 | 15.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 49/100 HJELPEMIDD 18.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL415 Sluppenvegen 14 11 -
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
51/100
Utlevering
21.11.2024Innlevering
28.11.2024
09:00
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 49/100 HJELPEMIDD INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Mappe/sammensatt vurdering 51/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"