Emne - Matematikk 2 (5-10) emne 2 - MGLU2503
Matematikk 2 (5-10) emne 2
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er sentrale i matematikkundervisningen på trinnene 5 -10, med spesiell vekt på sannsynlighet og statistikk. Dette innebærer arbeid med teoribygninger i kombinatorikk, sannsynlighetsregning og statistikk. Studenten skal også få kjennskap til matematikkdidaktisk forskning og ulike teorier og metoder som er relevante for slik forskning.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om kombinatorikk og sannsynlighetsbegrepet
- har kunnskap om stokastiske variabler og om ulike sannsynlighetsfordelinger, spesielt binomiske, hypergeometriske og normal-fordelinger
- har kunnskap om estimering og om hypotesetesting
- har kunnskap om regresjonsanalyse
- har kunnskap om digitale verktøy, inkludert programmering, som hjelpemiddel i statistikk og sannsynlighetsregning
- har kunnskap om statistikkens og sannsynlighetsregningens historiske utvikling
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
FERDIGHETER
Studenten
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan legge opp til både praktisk og teoretisk arbeid med stokastikk, også ved bruk av programmering og andre digitale verktøy
- kan utføre enkle statistiske forsøk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
- har kunnskap om matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
Det vil bli gitt inntil 10 obligatoriske aktiviteter som for eksempel: - verksted - fremlegg - gruppediskusjoner - praksisoppdrag - øvinger med tekstskriving og/eller regning - fagtekst
Semesterplanen vil opplyse om antall og tidspunkt for disse aktivitetene samt hvor mange godkjente som kreves. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurdering:
1. Fagtekst
2. Skriftlig eksamen, 5 timer
Det er anledning til å klage på de enkelte vurderingsenhetene.
Ved utsatt eksamen kan eksamensformen endres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått matematikk 1 5-10 (30 studiepoeng) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
LGU52015 | 15 sp | Høst 2018 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk