course-details-portlet

MGLU2503

Matematikk 2 (5-10) emne 2

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er sentrale i matematikkundervisningen på trinnene 5 -10, med spesiell vekt på sannsynlighet og statistikk. Dette innebærer arbeid med teoribygninger i kombinatorikk, sannsynlighetsregning og statistikk. Studenten skal også få kjennskap til matematikkdidaktisk forskning og ulike teorier og metoder som er relevante for slik forskning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
  • har kunnskap om kombinatorikk og sannsynlighetsbegrepet
  • har kunnskap om stokastiske variabler og om ulike sannsynlighetsfordelinger, spesielt binomiske, hypergeometriske og normal-fordelinger
  • har kunnskap om estimering og om hypotesetesting
  • har kunnskap om regresjonsanalyse
  • har kunnskap om digitale verktøy, inkludert programmering, som hjelpemiddel i statistikk og sannsynlighetsregning
  • har kunnskap om statistikkens og sannsynlighetsregningens historiske utvikling
  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet

FERDIGHETER

Studenten

  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan legge opp til både praktisk og teoretisk arbeid med stokastikk, også ved bruk av programmering og andre digitale verktøy
  • kan utføre enkle statistiske forsøk

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
  • har kunnskap om matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet:

Det vil bli gitt inntil 10 obligatoriske aktiviteter som for eksempel: - verksted - fremlegg - gruppediskusjoner - praksisoppdrag - øvinger med tekstskriving og/eller regning - fagtekst

Semesterplanen vil opplyse om antall og tidspunkt for disse aktivitetene samt hvor mange godkjente som kreves. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Vurdering:

1. Fagtekst

2. Skriftlig eksamen, 5 timer

Det er anledning til å klage på de enkelte vurderingsenhetene.

Ved utsatt eksamen kan eksamensformen endres.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU52015 15 sp Høst 2018
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning