course-details-portlet

MGLU2112 - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (1-7)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:  Vår

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Dag 1

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:  Vår

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 60 minutter HJELPEMIDD

Faglig innhold

Sentralt i pedagogikk og elevkunnskap 2 er kunnskap om barn og unge i dag, og lærerens møte med eleven i klasserommet. I emnet legges det vekt på betydningen av god tilrettelegging for å fremme faglig og sosial utvikling i en mangfoldig skole. Studenten skal gjennom aktiv deltakelse i undervisningen utvikle generell kompetanse knyttet til overganger mellom barnehage, skole og ungdomsskole, psykososialt læringsmiljø, elevsamtaler, lek og samarbeid med hjemmet. Begynneropplæringen tillegges stor vekt, sammen med kunnskap om barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår, lærer-elev-relasjoner og sosiale- og emosjonelle forutsetninger for læring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

- har kunnskap om skolebegynneren og om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage - skole

- har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn

- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

- har inngående kunnskap om inkludering og tilpasset opplæring

- har kunnskap om spesialpedagogisk arbeid og tenkemåter i møte med mangfoldet av elevforutsetninger

- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep.

- har kunnskap om barnekulturer og den betydning dette har for unges identitet og utvikling

- har kunnskap om skole-hjem samarbeid

- har kunnskap om mangfold i barn og unges oppvekstsvilkår i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster

- har kunnskap om sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder barn og unges muligheter og rettigheter

- har kunnskap om intervju som innfallsvinkel til forskningsbasert kunnskap

Ferdigheter

Kandidaten

- kan reflektere over og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø innenfor en elevgruppe preget av stort mangfold

- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring og barn og unges utvikling

- kan på et reflektert og faglig grunnlag legge til rette for godt samarbeid mellom skole og hjem

- kan forklare forholdet mellom ordinær og individuell tilpasset opplæring

- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap knyttet til barns læring, utvikling og sosialisering

- kan gjennomføre innsamling, systematisering og analyse av data

Generell kompetanse

Kandidaten

- har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter for elever på 1. -7. trinn i en mangfoldig skole

- kan drøfte relevante problemstillinger og formidle sentralt fagstoff om barn og unges læring, utvikling og sosialisering, både skriftlig og muntlig

- kan utveksle faglige synspunkter om barns vilkår for utvikling og læring i dagens skole og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Læringsformer og aktiviteter

I pedagogikk og elevkunnskap 2 legges det vekt på stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil variere mellom forelesning, seminararbeid, individuelle oppgaver, ulike typer arbeid i grupper og bruk av digitale verktøy. Det legges vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutvikling og utøvelse. Skriveprosesser er viktige for egen faglig utvikling og kompetanseheving på vei mot lærerrollen, og vil også bli benyttet til å reflektere over egen læring som student og som fremtidig lærer.

Faglige diskusjoner og andre former for faglig samarbeid er vesentlige måter å arbeide og lære på i emnet, og studentene forventes å være aktive i slike prosesser. Slike aktiviteter danner også grunnlaget for tilegning av gjeldende diskurser i faget, og det er forventes derfor at studentene deltar i all undervisning.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • To skriftlige innleveringer
  • 75% oppmøte i undervisningen

Arbeidskravene vil være utformet i samsvar med læringsutbytteformuleringene. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen.

Vurderingsform:

  • Ordinær eksamen: Muntlig eksamen i gruppe.
  • Utsatt eksamen: Muntlig eksamen (gruppe/individuell). Ved få oppmeldte studenter vil utsatt eksamen være individuell muntlig eksamen med tidsramme 30 minutter.

Tillatte hjelpemidler i eksamenslokalet er Opplæringsloven, Overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studentene når de trekker eksamenstema.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU12001 15.0 HØST 2018
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Dag 1
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Dag 1
Rom Bygning Antall kandidater

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU