Emne - Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7) - MGLU2107
MGLU2107 - Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|
Individuell oppgave | 49/100 | ||
Skriftlig skoleeksamen | 51/100 | 6 timer | F |
Faglig innhold
Samfunnsfag 1 del 2 gir innføring i samfunnsfagene som kunnskapsområder og skolefag med relevans for undervisning på barne- og mellomtrinnet.
Innenfor feltet demokratiforståelse og medborgerskap, vektlegges kunnskap om og forståelse for politikk og politiske prosesser, demokrati- og medborgerskapsundervisning med hovedvekt på norske forhold.
Om temaet bærekraftig framtid, så vektlegges kunnskap om og forståelse av forhold som landskap, klima og klimaproblematikk, ressursspørsmål og bærekraftig utvikling.
I emnet trekkes det opp noen grunnlinjer i norsk historie og historiedidaktikken.
Emne tematiserer begynneropplæring, overgangen til ungdomsskolen, års- og periodeplanlegging og vurdering på barnetrinnet, samt samfunnsfagdidaktisk teori.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene demokratiforståelse og medborgerskap.
- Har bred kunnskap om sentrale tema, begreper og prosesser knyttet til å skape en bærekraftig framtid.
- Har bred kunnskap om historiedidaktiske teorier, sentrale historiske perioder og samfunnsprosesser i norsk historie
- Har bred kunnskap om begynneropplæring, overgangen til ungdomsskolen, års- og periodeplanlegging og vurdering på barnetrinnet, samt samfunnsfagdidaktisk teori.
FERDIGHETER
- Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre
- Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan å utvikle og anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenking og argumentasjon.
GENERELL KOMPETANSE
- Kan legge til rette for at elevene kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til ulike perspektiv.
- Har et reflektert og kritisk perspektiv på hvordan skape en bærekraftig framtid, og spesifikt undertema som landskap, ressurs- og klimaproblematikk og koble dette til hvordan utvikle en bærekraftig framtid.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler og introduksjonsøkt.
Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU3110 | 15.0 | HØST 2018 | |
LGU14002 | 15.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag