Emne - Naturfag 1 (1-7) emne 2 - MGLU2106
MGLU2106 - Naturfag 1 (1-7) emne 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Ekskursjon i biologi (økosystem 2) | 0/1 | 1 dager | Bestått/ Ikke bestått | E |
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 minutter | Bokstavkarakterer | HJELPEMIDD |
Artsprøve | 0/1 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Ekskursjon i geologi | 0/1 | 1 dager | Bestått/ Ikke bestått | HJELPEMIDD |
Ekskursjon i biologi (økosystem 3) | 0/1 | 1 dager | Bestått/ Ikke bestått | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Naturfag 1 (1-7) emne 2 henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, kjemi, fysikk, geologi og matematikk.
Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget for 1.-7. trinn. Det legges vekt på å videreutvikle ferdigheter og generell kompetanse i å introdusere de yngste elevene for naturfaget. Å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Feltaktivitet i ulike naturtyper har en sentral plass i emnet og skal bidra til å skape naturglede og naturforståelse. I tillegg skal lærerstudenten kunne legge til rette for begrepsdannelse og trene barn i nødvendige basisferdigheter som trengs for å jobbe utforskende. Didaktikk og fag undervises integrert slik at studenten får en profesjonsfaglig trygghet.
Emnet dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskolefaget for 1.- 7.trinn. Bredden kan oppnås gjennom å ta Naturfag 1 emne 1 og Naturfag 2.
Denne emnebeskrivelsen for Naturfag 1 for 1.- 7 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn fra 2016
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på barne- og mellomtrinnet
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i naturfag
- har kunnskap om utforskende arbeidsmåter i naturfag
- har kunnskap om bruk av varierte læringsarenaer
- har kunnskap om kroppens organsystemer
- har kunnskap om fysiologiske trekk, likheter og ulikheter, hos et utvalg av organismer fra dyreriket
- har kunnskap om organismers livssyklus
- har kunnskap om pubertet, seksualitet og sammenhengen mellom helse og livsstil
- har kunnskap om livsprosesser i planter, mennesker og andre dyr og hvordan bølger, lyd og lys påvirker disse
- har kunnskap om oppbygging av celler og livsprosesser i celler
- har kunnskap om undervisning for bærekraftig utvikling, med fokus på lokale og globale miljøutfordringer
- har kunnskap om økosystemer og arter og grupper av organismer som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda, med fokus på kvartærgeologi
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barne- og mellomtrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring
- kan planlegge, gjennomføre og integrere alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- kan diskutere og argumentere for progresjon i læring i naturfag
- kan introdusere naturfag for elever på barne- og mellomtrinnet slik at elevene utvikler forståelse for naturfaglige systemer, sammenhenger og fagets betydning i samfunnet
- kan drive tverrfaglig undervisning inne og ute
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger, i biologi, inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring i naturfag på barne- og mellomtrinnet
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i hvordan etikk, verdier og holdninger kan påvirke naturfagundervisningen
- har kompetanse om informasjonssøk og kildevurdering i naturfag
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer tilpasset de ulike deler av faget. Erfaringsbasert og utforskende læring med utgangspunkt i studentaktive læringselementer som feltarbeid (observasjon, undersøkelser og kartlegging av naturen), laboratoriearbeid (forsøk og eksperimenter) og argumentering står sentralt.
Introduksjon til, og enkel bruk av IKT-verktøy, faglig og didaktisk, til animasjoner, simuleringer og modelleringer innenfor naturfaglige tema inngår i oppbygningen av studentenes digitale kompetanse. Forelesningsformen vil, sammen med samtaleundervisning i klasse, bli brukt til å gi oversikt, avklare faglige problem, presentere sentral kunnskap og arbeide med eksempler og oppgaver. Studentaktive arbeidsformer med selvstudium, individuelt arbeid og arbeid i grupper med oppgaver og prosjekter er viktige deler av studiet. Litteratur, undervisningsmateriell og andre læringskilder vil gis både på norsk og engelsk. Det forventes at studentene behersker begge språk på et nivå som muliggjør bruk av disse læringskilder. Videre forventes det at studentene bruker universitetets bibliotek og andre kilder til informasjon og læring aktivt og forbereder seg til planlagt undervisning. Studentenes arbeid med emnet vil bli vurdert med både formative og summative vurderingsformer.
Studentene vil i løpet av studiet bli gitt et antall obligatoriske arbeidskrav, skriftlige og muntlige oppgaver og praktisk arbeid. Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen finnes i semesterplanen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV
- Ferdighetstrening/øvelser: Det er obligatorisk å være til stede 75% av den tiden hver av ferdighetstreningene/øvelsene gjennomføres, jf. semesterplanen i emnet.
- Innleveringsoppgaver som dekker utvalgte læringsutbytteformuleringer
Det kan ikke kreves kompensatorisk arbeid for manglende obligatorisk tilstedeværelse med mindre legeerklæring på sykdom fremlegges.
Vurdering: Godkjent/ikke godkjent
DELVURDERINGER
Delvurdering 1: Individuell muntlig eksamen. Tillatte hjelpemidler: Alle egenproduserte hjelpemidler er tillatt. Vurdering: Karakter A-F
Delvurdering 2: Artsprøve. Tillatte hjelpemidler: Feltbok med egne notater og illustrasjoner. Vurdering: Bestått/ ikke bestått
Delvurdering 3: Utøvende aktivitet: Ekskursjon i geologi. Tillatte hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt. Vurdering: Bestått/ ikke bestått
Delvurdering 4: Utøvende aktivitet: Ekskursjon i biolog til økosystem 2. Praktisering av feltarbeidsmetoder, registrering av arter og naturtyper. Tillatte hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt. Vurdering: Bestått / ikke bestått
Delvurdering 5: Utøvende aktivitet: Ekskursjon i biolog til økosystem 3. Praktisering av feltarbeidsmetoder, registrering av arter og naturtyper. Tillatte hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt. Vurdering: Bestått / ikke bestått
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet. Flere av delvurderingene er orientert mot feltaktivitet med ekskursjoner til ulike naturtyper. Dette kan for eksempel være ekskursjoner til økosystemer som fjell, skog, myr, fjære og ferskvann. Her må studenten være fysisk forberedt på at vi beveger oss i variert terreng. Utvalget av ekskursjoner vil variere noe fra år til år. Studenten kan framstille seg til muntlig eksamen dersom en eller flere av de øvrige delvurderingene mangler, men ikke få karakter i emnet. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet (gjelder ikke muntlig/praktisk eksamen).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel å ha bakgrunn fra ett eller flere av fagene fysikk, kjemi, biologi og matematikk (programfag) fra videregående skole.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU3106 | 15.0 | HØST 2017 | |
LGU12005 | 10.0 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Naturfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Artsprøve
0/1
Utlevering
30.09.2024Innlevering
30.09.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Ekskursjon i biologi (økosystem 2) 0/1 E 09.09.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Ekskursjon i geologi 0/1 HJELPEMIDD 09.10.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Ekskursjon i biologi (økosystem 3)
0/1
HJELPEMIDD
26.08.2024 - 27.08.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Muntlig eksamen (1)
1/1
HJELPEMIDD
10.12.2024 - 13.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Artsprøve 0/1 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Ekskursjon i biologi (økosystem 2) 0/1 E
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Ekskursjon i geologi 0/1 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Ekskursjon i biologi (økosystem 3) 0/1 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 1/1 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"