Emne - Matematikk 1 (1-7) emne 2 - MGLU2103
MGLU2103 - Matematikk 1 (1-7) emne 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 67/100 | 30 minutter | HJELPEMIDD | |
Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen | 33/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
I emnet arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæringen. Viktig i emnet er arbeid med ulike aspekt ved tall og tallbehandling inkludert posisjonssystemets sentrale betydning. Utvikling av grunnleggende tallforståelse er sentralt. Kunnskap om additive strukturer knyttes til arbeid av varierte strategier i arbeid med tall og regneoperasjoner. Videre arbeides det med utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for algebraisk tenking. Sentralt i emnet er også arbeid med begrepsutvikling i geometri.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
- har kunnskap i tidlig algebra og geometri, og kan knytte denne kunnskapen til læreplaninnholdet på barnetrinnet
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- har kunnskap om relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk og etikk knyttet til forskning som involverer elever
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7 med spesiell vekt på begynneropplæringen
- kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderinger og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan benytte relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk på en etisk forsvarlig måte
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer som for eksempel forelesning, gjennomgåing av eksempler og oppgaver, verksted- og stasjonsundervisning, eget arbeid med oppgaver og episoder og caser hentet fra praksis, undersøkelsesvirksomhet, presentasjoner for medstudenter og undervisning i praksisfeltet. Faget skal formidle og engasjere studentene i vitenskapelige arbeidsformer. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon. Store deler av undervisninga er prosessorientert der en induktiv arbeidsform med stor grad av studentaktivitet er sentral. Noe arbeid vil være individuelt og noe vil være arbeid i grupper med varierende sammensetning. I løpet av emnet vil det bli gitt et visst antall arbeidsoppdrag av ulik karakter som skal resultere i skriftlige innleveringer eller muntlige framføringer. Det vil bli gitt ulike former for veiledning og respons underveis i dette arbeidet, både fra faglærere og medstudenter.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Inntil 5 obligatoriske arbeidskrav. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurdering: Vurderingsformene for matematikk 1 inneholder en nasjonalt gitt skriftlig skoleeksamen med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng. Denne avholdes på sentralt gitt dato mot slutten av vårsemesteret. Nasjonal deleksamen må være bestått for å få godkjent emnet. Eksamen skal prøve følgende fire læringsutbyttebeskrivelser anvendt på det matematikkfaglige emnet algebraisk tenkning:
Kandidaten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 1.-7. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.
Delvurderingene:
- Del 1 etter høstsemesteret: Individuell muntlig eksamen, karakterskala A-F
- Del 2 etter vårsemesteret: Individuell skriftlig eksamen, karakterskala A-F
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Tillatte hjelpemidler under muntlig eksamen: I forberedelsestiden er alle skriftlige hjelpemidler tillatte. Under eksaminasjonen er det tillatt med stemplede notatark skrevet under forberedelsestiden.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1 (1-7), emne 1, 15 sp, eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU12002 | 15.0 | HØST 2020 | |
MGLU2102 | 15.0 | HØST 2020 | |
LGU12004 | 15.0 | HØST 2021 | |
MGLU1515 | 5.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen (1)
67/100
HJELPEMIDD
02.12.2024 - 06.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen 33/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL120 Sluppenvegen 14 2 SL271 Sluppenvegen 14 1 SL274 Sluppenvegen 14 2 SL110 turkis sone Sluppenvegen 14 32 - Vår ORD Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen 33/100 E 21.05.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 42 SL310 blå sone Sluppenvegen 14 48 SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 80
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"