course-details-portlet

MGLU1515

Matematikk 1 (5-10) emne 2

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig og muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på algebra og algebraisk tenkning. Dette innebærer for eksempel arbeid med generalisering, likninger, funksjonsbegrepet og funksjonsanalyse, ulike representasjonsformer samt overgangen mellom disse og enkle matematiske modeller. Studenten vil også arbeide med temaet matematikkvansker og med ulike vurderingsformer.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap om ulike innfallsvinkler i arbeidet med likninger
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om generalisering og algebraifisering
  • har kjennskap til ulike digitale hjelpemidler, herunder spesielt CAS-verktøy, og hvordan disse kan brukes i undervisningen
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om sentrale teorier om matematikkvansker
  • har kjennskap til ulike verktøy for kartlegging av matematikkvansker
  • har kunnskap om vurderingens betydning for læring, og sammenhengen mellom vurdering og læring kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring.
  • har kunnskap om programmeringsbegreper som funksjoner og datastrukturer

FERDIGHETER

Studenten

  • kan benytte graftegner, regneark og CAS-verktøy i undervisningen
  • kan benytte ulike vurderingsformer i matematikk
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan arbeide med utvalgte verktøy for kartlegging av matematikkforståelse, og bruke disse til å tilpasse opplæringen
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan delta og bidra i lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Seks skriftlige arbeidskrav og innlevering av en praksisrapport. Oppmøte på en rundborddiskusjon og oppmøte på minst to av tre verksteder/øvinger. Semesterplanen vil opplyse om når disse arbeidsoppdragene skal utføres. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Vurdering:

1. Muntlig eksamen

2. Skriftlig eksamen (4 timer) er nasjonal deleksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU2502 15 sp Høst 2019
LGU52014 15 sp Høst 2019
MGLU2103 5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning