Emne - Matematikk 1 (5-10) emne 2 - MGLU1515
MGLU1515 - Matematikk 1 (5-10) emne 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen | 33/100 | 4 timer | E | |
Muntlig eksamen | 67/100 | 35 minutter | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
I dette emnet arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på algebra og algebraisk tenkning. Dette innebærer for eksempel arbeid med generalisering, likninger, funksjonsbegrepet og funksjonsanalyse, ulike representasjonsformer samt overgangen mellom disse og enkle matematiske modeller. Studenten vil også arbeide med temaet matematikkvansker og med ulike vurderingsformer.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om ulike innfallsvinkler i arbeidet med likninger
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om generalisering og algebraifisering
- har kjennskap til ulike digitale hjelpemidler, herunder spesielt CAS-verktøy, og hvordan disse kan brukes i undervisningen
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om sentrale teorier om matematikkvansker
- har kjennskap til ulike verktøy for kartlegging av matematikkvansker
- har kunnskap om vurderingens betydning for læring, og sammenhengen mellom vurdering og læring kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring.
- har kunnskap om programmeringsbegreper som funksjoner og datastrukturer
FERDIGHETER
Studenten
- kan benytte graftegner, regneark og CAS-verktøy i undervisningen
- kan benytte ulike vurderingsformer i matematikk
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan arbeide med utvalgte verktøy for kartlegging av matematikkforståelse, og bruke disse til å tilpasse opplæringen
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan delta og bidra i lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Seks skriftlige arbeidskrav og innlevering av en praksisrapport. Oppmøte på en rundborddiskusjon og oppmøte på minst to av tre verksteder/øvinger. Semesterplanen vil opplyse om når disse arbeidsoppdragene skal utføres. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurdering:
1. Muntlig eksamen
2. Skriftlig eksamen (4 timer) er nasjonal deleksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU2502 | 15.0 | HØST 2019 | |
LGU52014 | 15.0 | HØST 2019 | |
MGLU2103 | 5.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Muntlig eksamen (1)
67/100
HJELPEMIDD
19.11.2024 - 19.11.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen 33/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 turkis sone Sluppenvegen 14 3 - Vår ORD Muntlig eksamen 67/100 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen 33/100 E 21.05.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 brun sone Sluppenvegen 14 62
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"