course-details-portlet

MGLU1514 - Musikk 1 (5-10) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappevurdering 100/100 ALLE

Faglig innhold

Emnet har disse hovedkomponentene: Lage, spille, oppleve og forstå musikk og dans, i didaktiske perspektiv der kritisk tenkning, håndverk, tradisjoner, utforsking og studentens egne ressurser står sentralt.

Emnet gir innføring i skolefaget musikk slik det er forma for trinnene 5-10 i gjeldende læreplan, og didaktisk arbeid knytta til disse trinnene. Det vil være et særlig fokus på de eldste i grunnskolen.

Arbeidet med emnet vil være forankret i forskningsbasert kunnskap, metoder, praksiser og teori. Undervisningsstoff og arbeidsmåter tilbyr en mulighet til å utvikle ferdigheter, kunnskap og erfaring som gir et godt grunnlag for å undervise i, og legge til rette for barn og unges uttrykksbehov og kunstneriske tilstedeværelse i globale og lokale kontekster, gjennom musikk og dans. Gjennom å lage og spille musikk gis studenten mulighet til å oppleve, forstå og fasilitere musikalske og musikkroppslige uttrykk på sensitive og kunnskapsrike måter. Digitale verktøy, kunstbasert kunnskapsproduksjon, likeverd, mangfold og inkluderende fellesskap er gjennomgående temaer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal utvikle kunnskap om

  • egne, lokale og globale musikkdidaktiske verdier og perspektiver.
  • kritisk tenkning, kunstbaserte forskning og utforsking so m måter å produsere kunnskap på
  • lokale og globale musikktradisjoner og håndverk.
  • dans som en skapende og kroppslig del av musikalske uttrykksformer
  • skolefaget musikk ifølge gjeldende læreplaner og styringsdokumenter.

Ferdigheter

Kandidaten skal utvikle ferdigheter i

  • å lage og utøve musikk og dans
  • å planlegge, lede og instruere samspill og samsang for større og mindre grupper, inklusive grunnleggende koreografiske ferdigheter
  • å forstå egen, elevenes, lokale og globale kunstneriske prosesser, verdier og praksiser
  • å kritisk undersøke, utforske og utføre sin egen praksis innenfor musikk og utdanning i skolen

Generell kompetanse

Kandidaten skal utvikle kompetanse i

  • å forstå og styrke kunstfagenes, og samfunnsengasjerte kunstfaglæreres roller og potensial i skolen og samfunnet
  • å delta aktivt og konstruktivt i samarbeid med andre fagfeller
  • selvstendig og kontinuerlig utvikling av egen praksis

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene skifter mellom gruppeundervisning, forelesninger og gruppearbeid. Dette inkluderer arbeid med musikk, /dans, didaktisk og akademisk arbeid. Studentene skal delta i læringsprosesser der de i arbeid med produksjon, tolking og formidling av musikk/dans/bevegelse/tekst og utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i faget. Dette omfatter stor grad av egeninnsats. Studentene vil få veiledning på deler av arbeidet individuelt og gruppevis. Det blir lagt vekt på prosessorientert og utforskende undervisning, og utvikling av kritiske perspektiver gjennom studentaktive arbeidsformer for å lage, utøve, oppleve og forstå musikk og dans.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen

Individuelle og kollaborative obligatoriske studentaktiviteter i og utenfor den skjemalagde undervisningen

  • 6 obligatoriske arbeidskrav
  • Oppmøte til undervisning ved aktiviteter som krever samarbeid: 80 % av samlet timeantall.
  • Gruppeframlegg og individuelle prøver 100%.

Ved for høy fraværsprosent kan arbeidet til dels erstattes av kompensatoriske arbeidskrav. De obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Eksamen: Mappe-eksamen

Vurdering gis med bokstavkarakter.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Som opptakskrav til studieprogrammet, se studiets studieplan. Studierettskrav:Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved grunnskolelærerutdanningen.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
MGLU1114 15.0 HØST 2019
MGLU1510 7.5 HØST 2019
MGLU2510 7.5 HØST 2019
LGU14003 30.0 HØST 2019
LGU54003 15.0 HØST 2019
LGU12006 7.5 HØST 2019
LGU11006 7.5 HØST 2019
LGU52004 7.5 HØST 2019
LGU51003 7.5 HØST 2019
SKOLE6017 7.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Mappevurdering 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Mappevurdering 100/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU