Emne - Musikk 1 (5-10) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk - MGLU1514
MGLU1514 - Musikk 1 (5-10) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
Emnet har disse hovedkomponentene: Lage, spille, oppleve og forstå musikk og dans, i didaktiske perspektiv der kritisk tenkning, håndverk, tradisjoner, utforsking og studentens egne ressurser står sentralt.
Emnet gir innføring i skolefaget musikk slik det er forma for trinnene 5-10 i gjeldende læreplan, og didaktisk arbeid knytta til disse trinnene. Det vil være et særlig fokus på de eldste i grunnskolen.
Arbeidet med emnet vil være forankret i forskningsbasert kunnskap, metoder, praksiser og teori. Undervisningsstoff og arbeidsmåter tilbyr en mulighet til å utvikle ferdigheter, kunnskap og erfaring som gir et godt grunnlag for å undervise i, og legge til rette for barn og unges uttrykksbehov og kunstneriske tilstedeværelse i globale og lokale kontekster, gjennom musikk og dans. Gjennom å lage og spille musikk gis studenten mulighet til å oppleve, forstå og fasilitere musikalske og musikkroppslige uttrykk på sensitive og kunnskapsrike måter. Digitale verktøy, kunstbasert kunnskapsproduksjon, likeverd, mangfold og inkluderende fellesskap er gjennomgående temaer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal utvikle kunnskap om
- egne, lokale og globale musikkdidaktiske verdier og perspektiver.
- kritisk tenkning, kunstbaserte forskning og utforsking so m måter å produsere kunnskap på
- lokale og globale musikktradisjoner og håndverk.
- dans som en skapende og kroppslig del av musikalske uttrykksformer
- skolefaget musikk ifølge gjeldende læreplaner og styringsdokumenter.
Ferdigheter
Kandidaten skal utvikle ferdigheter i
- å lage og utøve musikk og dans
- å planlegge, lede og instruere samspill og samsang for større og mindre grupper, inklusive grunnleggende koreografiske ferdigheter
- å forstå egen, elevenes, lokale og globale kunstneriske prosesser, verdier og praksiser
- å kritisk undersøke, utforske og utføre sin egen praksis innenfor musikk og utdanning i skolen
Generell kompetanse
Kandidaten skal utvikle kompetanse i
- å forstå og styrke kunstfagenes, og samfunnsengasjerte kunstfaglæreres roller og potensial i skolen og samfunnet
- å delta aktivt og konstruktivt i samarbeid med andre fagfeller
- selvstendig og kontinuerlig utvikling av egen praksis
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene skifter mellom gruppeundervisning, forelesninger og gruppearbeid. Dette inkluderer arbeid med musikk, /dans, didaktisk og akademisk arbeid. Studentene skal delta i læringsprosesser der de i arbeid med produksjon, tolking og formidling av musikk/dans/bevegelse/tekst og utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i faget. Dette omfatter stor grad av egeninnsats. Studentene vil få veiledning på deler av arbeidet individuelt og gruppevis. Det blir lagt vekt på prosessorientert og utforskende undervisning, og utvikling av kritiske perspektiver gjennom studentaktive arbeidsformer for å lage, utøve, oppleve og forstå musikk og dans.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen
Individuelle og kollaborative obligatoriske studentaktiviteter i og utenfor den skjemalagde undervisningen
- 6 obligatoriske arbeidskrav
- Oppmøte til undervisning ved aktiviteter som krever samarbeid: 80 % av samlet timeantall.
- Gruppeframlegg og individuelle prøver 100%.
Ved for høy fraværsprosent kan arbeidet til dels erstattes av kompensatoriske arbeidskrav. De obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Eksamen: Mappe-eksamen
Vurdering gis med bokstavkarakter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Stor interesse for og/eller erfaringer med spill, sang eller musikkproduksjon er en fordel.
Forkunnskapskrav
Som opptakskrav til studieprogrammet, se studiets studieplan. Studierettskrav:Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved grunnskolelærerutdanningen.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU1114 | 15.0 | HØST 2019 | |
MGLU1510 | 7.5 | HØST 2019 | |
MGLU2510 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU14003 | 30.0 | HØST 2019 | |
LGU54003 | 15.0 | HØST 2019 | |
LGU12006 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU11006 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU52004 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU51003 | 7.5 | HØST 2019 | |
SKOLE6017 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Mappevurdering 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Mappevurdering 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"