Emne - Kroppsøving 1 (5-10) emne 1: Motorisk læring i ulike læringslandskap - MGLU1509
MGLU1509 - Kroppsøving 1 (5-10) emne 1: Motorisk læring i ulike læringslandskap
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppeoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
Emne 1 kroppsøving 5-10 skal sammen med emne 2 kvalifisere for undervisning i kroppsøving fra 5. - 10. trinn i grunnskolen. Undervisningen tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og erfaring med undervisning i ulike bevegelsesmiljø- og aktiviteter som er relevant. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, hvor kunnskap om hva som fremmer kroppslig læring og bevegelsesglede hos alle elever er sentralt.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets relevans og sentrale verdier, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede i kroppsøving for elever på trinn 5-10
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om ulike leik og bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 5-10
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og varierte bevegelsesformer
- kan legge til rette for og gjennomføre læringsarbeid i uteaktiviteter og naturferdsel
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan legge til rette svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
GENERELL KOMPETANSE
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
Læringsformer og aktiviteter
Studiet inneholder varierte læringsformer med mye praktisk arbeid i ulike læringsmiljø. Studentene må arbeide individuelt og i gruppe.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- 80 % obligatorisk oppmøte i undervisning
- Godkjent inntil 4 øvinger.
- Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent
Eksamen: Oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Som opptakskrav til studieprogrammet, se studiets studieplan.
Studierettskrav:
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved grunnskolelærerutdanningen.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU3513 | 15.0 | HØST 2017 | |
LGU54001 | 15.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Kroppsøving/idrett
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppeoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Gruppeoppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Gruppeoppgave 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"