course-details-portlet

MGLU1503 - Matematikk 1 (5-10) emne 1

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 6 timer F

Faglig innhold

I Matematikk 1 emne 1 arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på tall og tallforståelse. Dette innebærer blant annet arbeid med utviklingen av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall, og utvikling av strategier for tallregning. Ulike aspekter ved brøk, og sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet behandles. Det arbeides også med primtall, delelighet, faktorisering. Det vil gjennomgående bli arbeidet med argumentasjon og generalisering. Matematikkdidaktisk vil en ha hovedfokus på ulike fagsyn og læringssyn i matematikk og hvordan en kan undervise slik at elevene utvikler forståelse i faget. Her vil også bruk av ulike og varierte arbeidsmåter i faget være sentralt.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten

  • vise dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på 5.-10. trinn, særlig tallforståelse og tallregning, ved å forklare, begrunne og eksemplifisere det matematiske innholdet
  • forklare betydningen ulike representasjonsformer har, spesielt innenfor tall og tallregning, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • gjøre rede for ulike teorier for læring i matematikk og kjennskap til samtalens betydning for læring i matematikk
  • forklare den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
  • gjøre rede for ulike syn og holdninger til matematikkfaget
  • greie ut om forskningsbasert kunnskap om argumentasjonsformer og matematiske bevis, spesielt knyttet til tallære
  • greie ut om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • gjøre rede for sentrale programmeringsbegrep, herunder variabler, løkker og vilkår

FERDIGHETER

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten

  • analysere kommunikasjon i matematikkundervisning med utgangspunkt i litteratur
  • planlegge arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og kan arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumentasjon, for eksempel gjennom produktive matematiske samtaler
  • analysere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
  • bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • lage programmer med blokkprogrammering

GENERELL KOMPETANSE

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten

  • gjøre rede for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • gjøre rede for matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Det vil bli gitt inntil 12 obligatoriske aktiviteter som for eksempel: - verksted - fremlegg - gruppediskusjoner - praksisoppdrag - øvinger med tekstskriving og/eller regning - fagtekst.

Semesterplanen vil opplyse om antall og tidspunkt for disse aktivitetene samt hvor mange godkjente som kreves. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Ved utsatt eksamen kan eksamensform bli endret til en muntlig eksamen.

Vurdering: Individuell skriftlig eksamen

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU51014 15.0 HØST 2017
MGLU1103 7.5 HØST 2020
LGU11100 7.5 HØST 2020
SKOLE6023 3.0 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 F 29.11.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL274 Sluppenvegen 14 2
SL120 Sluppenvegen 14 1
SL110 hvit sone Sluppenvegen 14 9
SL111 lyseblå sone Sluppenvegen 14 72
Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 F INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU