Emne - Matematikk 1 (5-10) emne 1 - MGLU1503
MGLU1503 - Matematikk 1 (5-10) emne 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 6 timer | F |
Faglig innhold
I Matematikk 1 emne 1 arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på tall og tallforståelse. Dette innebærer blant annet arbeid med utviklingen av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall, og utvikling av strategier for tallregning. Ulike aspekter ved brøk, og sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet behandles. Det arbeides også med primtall, delelighet, faktorisering. Det vil gjennomgående bli arbeidet med argumentasjon og generalisering. Matematikkdidaktisk vil en ha hovedfokus på ulike fagsyn og læringssyn i matematikk og hvordan en kan undervise slik at elevene utvikler forståelse i faget. Her vil også bruk av ulike og varierte arbeidsmåter i faget være sentralt.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten
- vise dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på 5.-10. trinn, særlig tallforståelse og tallregning, ved å forklare, begrunne og eksemplifisere det matematiske innholdet
- forklare betydningen ulike representasjonsformer har, spesielt innenfor tall og tallregning, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- gjøre rede for ulike teorier for læring i matematikk og kjennskap til samtalens betydning for læring i matematikk
- forklare den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
- gjøre rede for ulike syn og holdninger til matematikkfaget
- greie ut om forskningsbasert kunnskap om argumentasjonsformer og matematiske bevis, spesielt knyttet til tallære
- greie ut om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- gjøre rede for sentrale programmeringsbegrep, herunder variabler, løkker og vilkår
FERDIGHETER
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten
- analysere kommunikasjon i matematikkundervisning med utgangspunkt i litteratur
- planlegge arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og kan arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumentasjon, for eksempel gjennom produktive matematiske samtaler
- analysere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
- bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- lage programmer med blokkprogrammering
GENERELL KOMPETANSE
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten
- gjøre rede for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- gjøre rede for matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Det vil bli gitt inntil 12 obligatoriske aktiviteter som for eksempel: - verksted - fremlegg - gruppediskusjoner - praksisoppdrag - øvinger med tekstskriving og/eller regning - fagtekst.
Semesterplanen vil opplyse om antall og tidspunkt for disse aktivitetene samt hvor mange godkjente som kreves. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Ved utsatt eksamen kan eksamensform bli endret til en muntlig eksamen.
Vurdering: Individuell skriftlig eksamen
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU51014 | 15.0 | HØST 2017 | |
MGLU1103 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU11100 | 7.5 | HØST 2020 | |
SKOLE6023 | 3.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 F 29.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL274 Sluppenvegen 14 2 SL120 Sluppenvegen 14 1 SL110 hvit sone Sluppenvegen 14 9 SL111 lyseblå sone Sluppenvegen 14 72 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 F INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"