Emne - Innføring i idrettsfysiologi: trening for prestasjon, helse og livskvalitet - MFEL1050
MFEL1050 - Innføring i idrettsfysiologi: trening for prestasjon, helse og livskvalitet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | E |
Faglig innhold
Kort introduksjon til anatomi og fysiologi knyttet til sirkulasjon og muskelarbeid. Funksjonelle konsekvenser for å designe trening. Effektiv trening og treningsresponser i utholdenhet og muskelstyrke. Prestasjonsendringer, helsegevinster og koblinger til aldring og livskvalitet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten ...
- har bred kunnskap om begrensningene for oksygentransport og effektive treningsprogrammer for å bedre sirkulasjon og aerobe utholdenhetsprestasjoner.
- har bred kunnskap om kraftutvikling i muskel og effektive styrketreningsprogram.
- kan identifisere og forstå forsyning- og forbruksbegrensninger for oksygen for topputøvere, mosjonister og de store pasientgruppene som f.eks hjerte- og lungepasienter.
- kan forstå og beskrive den nyttige effekten av styrke- og utholdenhetstrening for idrettsutøvere, eldre, pasienter, forebygging av sykdom.
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor treningsfysiologi.
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten ...
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra eksperimentelle metoder som maksimalt oksygenopptak, melkesyreterskel, arbeidsøkonomi, maksimal styrke, spenst og hurtighet.
- kan presentere resultater fra forskning i en skiftelig rapport, evaluere og diskutere vitenskapelige resultater.
- kan beskrive biologiske tilpasninger som følge av trening på hjerte, blodårer og skjelettmuskel i vår kropp, både for helse og prestasjon.
- kan identifisere og foreskrive effektive styrke- og utholdenhetsprogram, og studere deres effekt for prestasjoner i idretten, for mosjonister og pasienter.
Generell kompetanse
Kandidaten ...
- har innsikt i relevante treningsfysiologiske- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig, samt utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis.
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser innen treningsfysiologi for prestasjon og helse.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger. Laboratoriedemonstrasjoner. Praktisk treningsarbeid. Langsgående undervisning.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig rapport
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet: Godkjent skriftlig rapport.
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 4 semester.
Ved gjentak av eksamen må skriftlig eksamen tas igjen.
Kursmateriell
Kursmateriell vil bli kunngjort ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IDR1004 | 5.0 | VÅR 2006 | |
BEV1011 | 2.0 | HØST 2012 | |
BEV2006 | 2.0 | HØST 2012 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
- Idrettsvitenskap
- Biologi
- Medisin
Ansvarlig enhet
Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 14.05.2025 15:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 turkis sone Sluppenvegen 14 43 SL111 brun sone Sluppenvegen 14 52
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"