Emne - Prosjektstyring - MET3003
MET3003 - Prosjektstyring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
a. Initiering av prosjekter, målformulering
- Ideskaping
- Idébehandling
- Idévurderingsrapportering
b. Organisering av prosjekter
- Organisasjonsstrukturer og organigram
- Styrker og svakheter ved prosjektorganisering
- Forholdet mellom prosjekt og basisorganisasjon
- Prosjektets interne organisering og indre liv
c. Målformulering
- Målformuleringsprosess
- Forskjellige typer mål
- Hva er en god målformulering
d. Planlegging og oppfølging
- Sammenheng mellom mål og planlegging
- Hovedelementer i planleggingen
- Framdriftsplanlegging
- Ressursplanlegging, økonomi
- Prosjektmodellen som planleggingsverktøy
- Prinsipper for oppfølging
- Krav til formelle oppfølgingssystemer
- Formell oppfølging i praksis
e. Prosjektledelse, samarbeid og kommunikasjon
- Prosjektlederen har med mennesker å gjøre
- Prosjektsituasjonen
f. Informasjonsvirksomhet
- Utfordringer
- Hva er det som svikter?
- En vei til bedre informasjon
g. Evaluering
h. Prosjektstyring, modeller for vellykket framdrift i prosjektet
- Prosjektkalkulasjon
- Nettverksplanlegging
- Møteteknikk
i. Prosjektledelse, kreativ problemløsning
- Ideer og behandling av ideer
- Teknikker for ideskaping og vurdering
I lys av opptak til videre masterprogram eller liknende så er emnet å anse som et administrasjonfag
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten får innsikt i at prosjektarbeid utgjør en stadig viktigere samarbeidsarbeidsform som brukes både for kontinuerlig utvikling av organisasjoner og for gjennomføring av både store og små oppdrag internt og eksternt i norske bedrifter.
- Studenten får dyptgående innsikt i prosjektarbeidets deler, målformulering, planlegging og oppfølging. Implementeringsdelen vies spesiell oppmerksomhet i undervisningen.
Ferdigheter
- Studenten har oversikt over metoder og teknikker som benyttes i prosjektering, gjennomføring og oppfølging av prosjekter.
- Studenten har også oversikt over kreativ tilnærming og metodikk så vel som etablering av detaljerte handlingsplaner.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne initiere og lede komplekse prosjekter. Som prosjektleder skal studenten etablere kvantitative mål og sette disse inn i en handlingsplan. Som leder skal han kvalitetssikre hele prosjektarbeidet til overlevering kunde.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid.
Mer om vurdering
Mer informasjon om prosjektoppgaven blir kunngjort ved semesterstart
I henhold til studieforskrift så arrangeres det ikke utsatt eksamen for prosjektoppgave
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon (BØA)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ÅØKADM)
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"