course-details-portlet

MDV6246 - Nasjonal videreutdanning i barnevernledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager A

Faglig innhold

Målgruppe:

Ledere og stedfortredere i norsk barnevern

Opptakskrav

1. Relevant utdanning på bachelornivå eller tilsvarende (180 studiepoeng). Dokumenteres med kopi av vitnemål eller pdf-vitnemål hentet fra www.vitnemalsportalen.no

2. Ansettelse som leder, fagleder, teamleder, stedfortreder for leder eller inneha lederoppgaver i norsk barnevern.

Rangering

Ved flere søkere enn plasser tilstrebes geografisk spredning, og søkerne prioriteres i følgende rekkefølge:

1. Ledere/stedfortredere i kommunalt barnevern med fag- og personalansvar.

2. Søkere som har mer enn to års praksis fra ledelse i kommunalt barnevern.

3. Institusjonsledere med fag- og personalansvar.

Ved eventuelt ledige plasser, kan det åpnes for andre uten barnevernledererfaring.

Mål med studiet

Studiet skal gjennom å styrke barnevernledernes kompetanse, ferdigheter og lederidentitet bidra til å:

  • Utvikle barnevernfeltet og gjøre ledere i barnevernet til autoriteter på barnevernets samfunnsoppdrag
  • Oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
  • Styrke barnevevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
  • Sikre gode beslutninger, medvirkningsprosesser og ressursstyring i barnevernet
  • Ivareta rettsprinsipper og barnets beste interesser i barnevernets arbeid

Studiet i barnevernledelse legger vekt på utvikling av lederkompetanse med utgangspunkt i barnevernets mandat. Studiet holder faglig kvalitet på masternivå og har fokus på:

  • Teorigrunnlag med helhetlig ledelsesmodell og ulike perspektiv på organisasjon og ledelse.
  • Ledelse i en barnevernfaglig kontekst og lederutvikling tilpasset de konkrete utfordringene i fagfeltet
  • Ledertrening med bruk av praksisnære og konkrete ledelsesmodeller. Studiet vil bidra med lederutvikling på ulike nivå med vekt på disse hovedperspektivene:

-Organisasjon/systemnivå: Struktur, strategi, og ledelse som funksjon.

-Gruppe/teamnivå: Ledelse og fagutvikling av grupper og team.

-Individnivå: Personalledelse og konflikthåndtering på individnivå

Videreutdanningen er delt inn i fire hovedtema/moduler:

  1. Barnevernledelse; organisere og forvalte barneverntjenesten
  2. Ledelse av arbeidsmiljø, personalarbeid og ressursstyring
  3. Fagledelse og barnevernet som lærende organisasjon
  4. Strategisk ledelse og tjenesteovergripende arbeid I tillegg er lederidentitet, lederatferd og lederferdigheter et gjennomgående tema i hele studiet.

Det vektlegges erfaringslæring og integrering av kunnskap og praksis. Undervisningen er kunnskapsbasert, og studentene får anledning til å forholde seg kritisk reflekterende til problemer og beslutninger knyttet til forbedring av operativ ledelse og samhandling innen barnevernfeltet. Det arbeides med ledertrening på hver samling.Studiet skal styrke lederkompetansen til ledere i barnevernet. Ledertreningen bygger på en helhetlig modell med utgangspunkt i tjenestens utfordringer, utviklingsmål og personlig lederutvikling.

Emnet skal:

  • Styrke barnevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
  • Gi kunnskap om ulike perspektiv på ledelse, fagutviklingsstrategi, tjenesteovergripende arbeid og team- og nettverksledelse med tanke på å oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
  • Gjøre barnevernledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger, utøve god personalledelse og ressursstyring, samt lede tverrfaglige samhandlingsprosesser og samarbeid med barn, unge og familier
  • Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, drift og utvikling av barnevernfeltet
  • Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser og hva det innebærer å ivareta barnets beste interesser og rettsprinsippet

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:

  • ha avansert kunnskap om barnevernledelse og barnevernets mandat
  • anvende kunnskap om ulike perspektiver på ledelse i en barnevernkontekst
  • anvende kunnskap om ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet, herunder organisasjon- og beslutningsteori
  • ha avansert kunnskap om barnevevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
  • anvende kunnskap i beslutninger, medvirkningsprosesser og ressursstyring i barnevernet
  • anvende kunnskap om rettsprinsipper og barnets beste interesser i barnevernets arbeid, herunder ressursstyring og forsvarlighet ut fra lovens krav og budsjettrammer
  • ha inngående kunnskap om barnevernet som lærende organisasjon og utvikling gjennom kvalitetsforbedring og kompetanseheving
  • ha inngående kunnskap om egne ressurser som leder

Ferdigheter:

Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:

  • bruke relevante metoder for å planlegge og å lede utvikling av egen organisasjon i samspill med medarbeidere og omgivelsene
  • bruke relevante modeller og metoder for resultatorientert kommunikasjon, veiledning og konflikthåndtering innenfor barnevernfaglig ledelse
  • bruke relevante metoder for personalledelse og god ressursstyring
  • bruke relevante metoder for å løse barnevernets samfunnsoppdrag, herunder få barn og familiers stemme fram i barnevernets arbeid
  • bruke relevante metoder for å sette i gang og lede samhandlingsprosesser og tverrfaglige nettverk
  • analysere og forholde seg kritisk til faglige resonnementer knyttet til utvikling av barnevernet og barnevernledelse som fagfelt
  • bruke relevante metoder for å lede organisasjonen og ansatte

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge, vurdere og å utøve god ledelse med utgangspunkt i etisk forsvarlighet og forståelse for barnets beste interesser og rettsprinsippet
  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor systematisk og strategisk endrings- og utviklingsarbeid som grunnlag for å møte aktuelle utfordringer i fagfeltet og morgendagens barnevern
  • analysere og forholde seg kristik til utfordringer og behov for endringer og til å samarbeide med alle aktuelle aktører for å oppnå ønskede resultat
  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Omfang: Studiet er organisert som et deltidsstudium med ca. 9 samlinger og totalt 26 dager fordelt på 3 semester. Studieform: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, arbeidskrav, ledertrening.

Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % obligatorisk oppmøte
  • To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
  • Tre ledertreningsmål

Mer om vurdering

Vurdering

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må du gjennomføre fem arbeidskrav og ha minst 80% oppmøte på samlingene:

  • To obligatoriske skriftlige fagnotat med utgangspunkt i eget arbeidsfelt, enten i gruppe på 2-3 eller individuelt. Ett arbeidskrav skal framlegges i en muntlig presentasjon.
  • Tre obligatoriske ledetreningsoppgaver med utgangspunkt i egen ledertrening hvor studentene trener på konkrete lederutfordringer fra egen praksis.
  • Krav til form og innhold i fagnotat og ledertreningsoppgaver er beskrevet i et eget notat til studentene. Det vil bli gitt veiledning til gjennomføring av arbeidskravene.

Eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på tre dager ved slutten av studiet. Eksamensformen gir gode muligheter for integrering av teori og praksis. Vurderes med karakterskala A-F, hvor A er best og F er stryk.

All obligatorisk aktivitet er gyldig i 2 år.

All obligatorisk aktivitet skal være godkjent før eksamen kan tas.

Ved stryk på eksamen eller gyldig fravær er det mulig med konteeksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)

Kursmateriell

Pensumlitteratur oppgis ved studiestart.

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 3
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU