Emne - Mentorutdanning for helsepersonell - MDV6024
MDV6024 - Mentorutdanning for helsepersonell
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Faglig innhold
Emnet bygger på rammene som er gitt av Trondheim kommune rundt "Mentoringsprogrammet for nytilsatte sykepleiere og vernepleiere i helse og velferd i Trondheim kommune".
Emneinnhold:
- Mentoring og noen andre tilnærminger til faglig veiledering
- Betydning av mentoring for trivsel, personlig vekst og faglig forsvarlig profesjonsutøvelse
- Mentoringsprosessen
- Mentorings- og veiledningsmodeller, strategier, metoder
- Mentorens rolle og funksjon, jfr. Trondheim kommunes mentoringsprogram
- En til en mentoring (mentor veileder én nytilsatt/mentee),
- Mentoring i gruppe,
- Etiske aspekter i mentoring; maktaspektet - asymmetri -symmetri og ansvar i kommunikasjon og relasjon
- Rammer for mentoring
- Avgrensning av mentors rolle
- Mentors samarbeid med nærmeste leder og kolleger om mentoring og opplæring av nytilsatte
Læringsutbytte
Målet med emnet er å gjøre studenten som mentor bedre rustet til å mentorere nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i samsvar med Trondheim kommunes mentoringsprogram. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap om mentoring og trening i praktiske mentoringsferdigheter.
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten ha inngående kunnskaper om og kunne drøfte:
- sentrale begreper og teorier innen mentoring
- etikk og verdigrunnlag i mentoring
- læring og læringsprosesser, hva fremmer og hemmer læring
- betydningen av relasjon og kommunikasjon i mentoring
- mentors roller og funksjoner, avgrensing av mentor rolle
- relevante dokumenter som legger føringer for Trondheim kommunes mentoringsprogram
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne;
- planlegge, tilrettelegge og gjennomføre mentoring
- vurdere og anvende utvalgte og egnede mentoringsstrategier og -metoder
- analysere, vurdere og reflektere over tjenestens kvalitet på en konstruktiv måte sammen med mentee/nytilsatt og drøfte valg av handlingsalternativer
- planlegge og gjennomføre utfordrende mentoringssamtaler
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- reflektere over egen atferd / væremåte og kommunikasjon i mentorrollen
- vurdere kritisk egen rolle som mentor og begrunne egen praksis som mentor
- reflektere over betydningen av konteksten og rammene for mentoringen
- kritisk analysere og kritisk reflektere over betydningen av mentoring av nytilsatte
- anerkjenne mentoring som et virkemiddel i Trondheim kommunes strategi for å beholde nytilsatte og styrke tjenestens kvalitet
- bidra til å videreutvikle mentoringsprogrammet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er nett- og samlingsbasert. Det tas opp 40 studenter pr år. Studentene fordeles i seks basisgrupper med seks-sju medlemmer, og i to storgrupper med 20 studenter i hver gruppe
Ti samlinger fordelt i perioden oktober - juni. Den tiende samlingen inneholder muntlig eksamen.
Undervisningsform under samlinger: korte ressursforelesninger om relevant tema, praktiske mentoreringsøvelser og deling av erfaringer i basisgruppe/storgruppe.
Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20 % av timeplanfestet undervisning, kan studenten pålegges å levere skriftlig individuell besvarelse. Form, omfang og innhold fastsettes av emneansvarlig.
Læringsform mellom samlingene: Selvstudium av teori, fag- og forskningslitteratur og egenaktivitet knyttet til mentoring på egen arbeidsplass.
Obligatoriske aktiviteter
- Innleveringsoppgave og muntlig presentasjon
- Innleveringsoppgave
- Alle samlinger
Mer om vurdering
Tre obligatoriske arbeidskrav, samt to skriftlige eksamensinnleveringer og en muntlig eksamen.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene gis i den elektroniske læringsplattformen (Blackboard) ved studiestart. Arbeidskravene skal være godkjent før studenten får gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUEH0)
Medisin - videreutdanning (MDEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Målgruppen er sykepleiere eller vernepleiere som har mentoroppgaver - eller som skal gå inn i mentorrollen - for nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i Trondheim kommune.
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad innen sykepleie eller vernepleie
Kursmateriell
Anbefalt litteratur legges ut i emnets side på Blachboard, NTNUs læringsportal.
Studenten må ha tilgjengelig en telefon med mulighet for lyd- og videoopptak som kan overføres til storskjerm på grupperom.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 1/3 ALLE
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"