Emne - Helseforskning - fra idé til prosjektprotokoll/artikkel - MDV6005
MDV6005 - Helseforskning - fra idé til prosjektprotokoll/artikkel
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
- Krav til ein PhD-søknad
- Kva er forsking? Verdien av vitskapsteoretisk tilnærming i forsking
- Kva er litteratursøk og kvifor er det viktig? Bruk av ulike databasar til litteratursøk. EndNote.
- Korleis planlegge eit forskingsprosjekt? Samanhengen mellom vitskapsteori, design og metode. Datakjelder. Kvalitative, kvantitative, og miksa metodar. Reliabilitet, validitet, truverd. Overførbarheit/generalisering. Etisk og juridisk ansvar.
- Korleis utvikle ein god forskingsprotokoll? Samandrag (Abstract). Introduksjon/bakgrunn (forskingsproblemet/tidlegare forsking/manglar i forskinga/betydinga av studien/hensikta med studien/litteraturgjennomgang/forskingsspørsmål/hypotesar). Design. Metode. Etiske vurderingar. Framdriftsplan/ budsjett. Publiseringsplan. Referansar.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten:
Kunnskap
- ha avansert kunnskap om de essensielle komponentene i en forskningsprotokoll
- kunne analysere hvilken kunnskap som kan genereres ved bruk av ulike design og metoder
- ha kunnskap om ulike former for datasamling og datagenerering
- ha kunnskap om forskingsetikk og juridiske rammer
- Forskingsspørsmål og hypoteser: en vitenskapelig tilnærming:ha vitenskapsteoretisk forståelse for utfordringer innen forskning
Ferdigheter
- kunne bruke relevante metoder for ulike problemstillinger i forskingsarbeid på en selvstendig måte
- kunne innhente og analysere informasjon og anvende informasjonen til å formulere faglige forskningsspørsmål og resonnementer.
- kunne vurdere kvalitet i forskning · kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
- kunne planlegge og utforme en forskingsprotokoll av høy standard
- kunne analysere relevante problemstillinger innen forsking fra et pasient-, helse- og samfunnsperspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av digitale samlinger i form av forelesninger og gruppearbeid. All undervisning foregår på norsk. Kurset er heldigitalt, og gjennomføres via teams
Forbehold om tilstrekkeleg antall søkarar for at emnet vert gjennomført.
Mer om vurdering
Prosjektprotokoll eller artikkelutkast er gyldige oppgåver. Ved gjentak av eksamen må en omarbeidet versjon av skriftlig rapport leveres igjen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)
Medisin - videreutdanning (MDEVU)
Forkunnskapskrav
Fullført mastergrad, 6-årig profesjonsstudium eller tilsvarande.
Kursmateriell
Forskningshåndboken: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/forskning/regional-forskningsstotte/forskningsstottefunksjoner/forskningshandboken Crewell J. W, (2014) Research Design. Qualitative, Quantitative & Mixed Methods Approaches. Los Angeles, Sage. Hulley S. (2013) Designing Clinical Research. Philadelphia, Walter Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. Malterud K. (2013) Kvalitative metoder I helsefag. Universitetsforlaget.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"