Emne - Kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner i barnevernsfeltet - MBV3008
MBV3008 - Kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner i barnevernsfeltet
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
Barn og deres foreldre har rett til å medvirke i saken sin. Maktforskjeller mellom ansatte i barnevernet, barn og omsorgspersoner, kan virke negativt inn på medvirkning, samarbeidsallianser, kommunikasjon og beslutninger.
I emnet rettes hovedfokus på kommunikasjon med og inkludering av barn og omsorgspersoner. Emnet gir kunnskap om fagpersoners samarbeidsformer, med barn og familier som er i kriser eller lever i vanskelige livssituasjoner. Dette inkluderer innsikt i tillits- og alliansebygging samt konflikthåndtering. Emnet gir avansert kunnskap om samtaler med barn. Kulturbevissthet er en del av alle temaene som inngår i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap - Studenten har:
- avansert kunnskap om barns utvikling som har relevans for barn som samarbeidspartnere og samtalepartnere.
- inngående kunnskap om samarbeid, tillits- og relasjonsbygging med barn og omsorgspersoner i kriser, som har utfordrende liv, og de som har traumeerfaring.
- inngående kunnskap om maktforhold og konflikthåndtering i møte mellom barnet, omsorgspersoner og barnevernet.
- avansert kunnskap om ulike medvirkningsmodeller, målet med samtalen og ulike samtaleformer.
- inngående kunnskap om ivaretakelse av barn i ulike typer samtaler.
- avansert kunnskap om å planlegge og gjennomføre samtaler med barn og omsorgspersoner.
Ferdigheter - Studenten kan:
- selvstendig anvende relasjonelle ferdigheter til etablering og opprettholdelse av samarbeidsallianser med barn og omsorgspersoner.
- anvende relevante tilnærminger og metoder og kommunikasjonsverktøy (f.eks. materiell og bruk av tolketjenester) for å gjennomføre barn og omsorgspersoners medvirkning.
- høy bevissthet om egen samarbeidsstil, etiske vurderinger og maktforhold som påvirker samarbeidet med barn og omsorgspersoner.
- analysere maktdynamikker og identifisere etiske utfordringer i samarbeid med barn og foreldre i barnevernsfeltet.
- har innsikt i innovative praksiser.
Generell kompetanse - Studenten kan:
- analysere og kritisk reflektere over hvordan holdninger, kunnskap, ferdigheter, maktforhold, språk og kultur påvirker samarbeid med barn og omsorgspersoner.
- arbeide barnevernsfaglig på en reflektert måte.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, drøftinger, praksisnære arbeidsformer i læringsgrupper og selvstudium.
Mer om vurdering
Semesteroppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (MBV)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet master i barnevern ved NTNU.
Kursmateriell
Pensumlisten publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsvitenskapelige fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
20.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"