course-details-portlet

MBV3005 - Innovasjon med barn i ulike oppvekstmiljø

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Semesteroppgave 100/100 1 semestre A

Faglig innhold

Emnet gir teoretisk kunnskap og praktisk erfaring om innovasjon med utsatte barn og familier. Emnet er opptatt av å utvikle inngående forståelse for vilkårene for innovasjon i barnevern, både hvilke forhold som kan fremme og hindre innovasjon. Emnet legger særlig vekt på hvordan innovasjon kan utvikles innen egen organisasjon. En sentral tilnærming er at utvikling av barnevernsfeltet vil være i samspill og partnerskap med ulike samfunnsaktører, hvor innovasjonsprosesser også sees i et kritisk lys.

Emnet er utviklet og organiseres i partnerskap mellom Trondheim kommune og NTNU, i tråd med intensjonen i universitetskommunen TRD 3.0. Dette samarbeidet har som formål å bygge bro mellom kommunens praksis og forskningens kunnskapsunivers gjennom eksperimentering og erfaringsdeling. Emnet skal bygge opp under samarbeid mellom universitet og barneverntjeneste om forskning og utviklingsarbeid i arbeid med utsatte barn og familier. Det overordnete målet er å utvikle best mulig tjenesteorganisering og hjelp for barn og familier som trenger det mest.

Læringsutbytte

Kunnskap - Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om innovasjon i arbeid med barn unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • inngående kunnskap om vilkårene for innovasjon innen barnevern, herunder hvordan politiske, faglige og organisatoriske rammer innvirker på mulighetene for innovasjon med barn i ulike oppvekstmiljø
  • inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeid i barnevernsarbeid

Ferdigheter - Kandidaten:

  • kan anvende relevante metoder for å planlegge, lede og evaluere et eget, avgrenset innovasjonsprosjekt innen barnevern
  • kan trekke veksler på forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i eget innovasjonsarbeid innen barnevern
  • kan kritisk reflektere over behovet for både individuell tilpasning og standardisering i innovasjonsprosesser med utsatte barn og familier

Generell kompetanse - Kandidaten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familie i egen organisasjon og i samarbeid med andre aktører
  • kan drøfte faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminarer, innovasjon i praksis.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% deltakelse i undervisning
  • Skriftlig innlevering av innovasjonsplan
  • Muntlig fremlegg

Mer om vurdering

Semesteroppgave der studenten tar utgangspunkt i praksisperioden.

Studentene skal gjennomføre en praksisperiode som tilsvarer 20 dager. Praksisen kan tilrettelegges på eget arbeidssted (for de som har det) eller i tilknytning til samarbeidet med Trondheim kommune. Veiledning blir gitt fra fagpersoner ved NTNU og på praksisstedet.

Formålet er å utvikle kompetanse i å initiere, gjennomføre og evaluere muligheter for innovasjon med barn og familier med sammensatte behov.

Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. I dette emnet er godkjent obligatorisk aktivitet gyldig i fire studieår. Dersom det har gått mer enn fire år fra godkjent obligatorisk aktivitet, må studenten gjennomføre obligatoriske aktiviteter på nytt for å ta eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Barnevernsarbeid (MBVARB)

Forkunnskapskrav

Emnet har studiekrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet i Master i barnevernsarbeid ved NTNU

Kursmateriell

Pensumlisten publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Samfunnsvitenskapelige fag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Semesteroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Semesteroppgave 100/100 A

Innlevering
20.12.2024


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Semesteroppgave 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU