course-details-portlet

MASG2109

Produktutvikling for automatisert produksjon

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Mappevurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Utvikling av produkter til produksjon i en produksjonslinje på campus. Kompetanse og ferdigheter studenten har utviklet i emner som materiallære, idéutvikling og visualisering, form og tredimensjonal modellutvikling, dataassistert design, produktdesign , universell utforming og produksjonsmetoder (eller tilsvarende) - skal utnyttes i en helhetlig produktutviklingsprosess. Studentene skal levere forslag til produkter som skal kunne produseres på en produksjonslinje i vår Learning factory på campus Gjøvik. Produktet skal potensielt kunne produseres av studenter i andre utdanningsløp, i læringsfabrikken. Emnet vil simulere en produktutviklingsprosess som kan ligge nært opptil den arbeidsform de møter etter endt studie. Design-, material- og bærekraftskrav vil være styrende for produktet som utvikles. Samarbeid med studenter i andre studieløp, som PDT Produktdesign og teknologi, maskiningeniør og masterstudenter i bærekraftig vareproduksjon, kan forventes.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

  • Kandidaten kan anvende fagterminologi for å kunne beskrive og begrunne valg som er tatt i produktutviklingsprosessen.
  • Kandidaten skal bygge på og forsterke tidligere oppnådd fagkunnskap fra emner.
  • Kandidaten kjenner til grunnleggende metoder innen nytenkning og innovasjon.
  • Kandidaten kan begrunne hva som er hensiktsmessig løsning i forhold til materialer, designutforming og konseptuelle kriterier i produktutviklingen.

FERDIGHETER

  • Kandidaten skal være i stand til å gjennomføre en produktutviklingsprosess fra idéstadiet til prototyping.
  • Kandidaten skal kunne utnytte sine kunnskaper om hvordan velge riktige materialer til ulike typer design.
  • Kandidaten kan evaluere og diskutere egne og andres arbeid ved å benytte fagterminologi, samt utføre dette på en objektiv måte.
  • Kandidaten kan vurdere kvaliteten på andre studenters produktforslag basert på generelle krav.

GENERELL KOMPETANSE

  • Kandidaten kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
  • Kandidaten kan planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, alene eller som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Kandidaten kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet preges av at ulike arbeidsoppgaver og læringsaktiviteter flyter over i hverandre. Emnets arbeidsformer er i hovedsak basert på prosjektarbeid.

Andre arbeidsmåter vil være:

  • Gruppearbeid
  • Studentaktive undervisningsformer
  • Akademisk skriving
  • Medstudentevaluering
  • Muntlige presentasjoner
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Selvstudier og egenstyrte arbeidsperioder, individuelt eller i gruppe

Mer om vurdering

Mappa skal bestå av et helhetlig prosjektarbeid hvor produktutviklingsprosessen dokumenteres på formålstjenlig måte. Denne leveres digitalt i Inspera.

Prosjektet skal presenteres muntlig og diskuteres i to omganger i løpet av semesteret.

Ikke bestått: Ny mappe må leveres ved neste gjennomføring av emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten bør ha kunnskap som tilsvarer samme faglig innhold som emner i semester 1-3 på Bachelorprogram - 3-årig, Gjøvik: https://www.ntnu.no/studier/btekd/studiets-oppbygging eller Ingeniør / Bachelorprogram 3-årig, (Trondheim-GjøvikÅlesund) Maskiningeniør: https://www.ntnu.no/studier/bimaskin/oppbygging Eller tilsvarende.

Kursmateriell

Pensumslitteratur opplyses ved semester start.

Fagområder

  • Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for vareproduksjon og byggteknikk