Emne - Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk - MA6060
MA6060 - Innføring i teorier for kunnskap og læring i matematikk
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Matematisk kompetanse. Vurdering i matematikk. Betydningen av semiotiske representasjoner og overganger mellom representasjoner i læring av matematikk. Begrepsdefinisjon og begrepsbilde, prototyper, begrepers prosess- og objektkarakter. Rollen til bevis i skolematematikken. Aspekter ved algebra. De matematikkdidaktiske temaene illustreres ved eksempler fra funksjonslære og algebra.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- god kunnskap om sentrale matematikkdidaktiske tema; begrepsdefinisjon og begrepsbilde, prototyper og begrepers prosess- og objektkarakter,
- god kunnskap om rollen til argumentasjon, resonnering og bevis i matematikkfaget generelt og i skolematematikken spesielt,
- god kunnskap om vurdering i matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- bruke matematikkdidaktisk teori til å analysere elevers læringsprosesser,
- gjøre rede for resultater fra slik analyse både muntlig og skriftlig,
- gjennomføre vurdering i matematikk basert på relevant teori.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk på trinn 8-13 basert på god kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er samlingsbasert. I tillegg gis veiledning over nett. Det blir gitt obligatoriske arbeidskrav knyttet til egen praksis i løpet av semestret.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurdering gjøres på grunnlag av en oppgave (fagtekst). Denne oppgaven tar utgangspunkt i obligatoriske arbeidskrav som gjennomføres i løpet av semestret. Resultater fra obligatoriske arbeidskrav skal presenteres muntlig.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 8.-13. trinn (KMA1-8-13)
KOMPiS Matematikk DELTA (KDELTA)
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel å ha fordypning i matematikk som tilsvarer R2 fra videregående skole. Emnet bør tas samtidig med eller etter MA6004 Algebra, funksjoner og modellering.
Forkunnskapskrav
For opptak til emnet kreves godkjent lærerutdanning og bakgrunn i matematikk som minst tilsvarer innholdet i R1 fra videregående skole. Det kreves tilgang til egen matematikkpraksis i skolen.
Kursmateriell
Oppgis ved undervisningsstart og i løpet av semestret.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6210 | 4.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6220 | 4.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6230 | 4.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6931 | 5.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Matematikk
Ansvarlig enhet
Institutt for matematiske fag
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"