course-details-portlet

MA3407 - Introduksjon til Lie-teori

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 1 timer D

Faglig innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i Lie-grupper og deres Lie-algebraer, med hovedfokus på matrisegrupper. Mulige videre temaer inkluderer: representasjonsteori (for semisimple Lie-algebraer eller kompakte grupper), algebraisk strukturteori for Lie-algebraer, Lie-gruppers geometri og topologi.

Læringsutbytte

1. Kunnskap. Studenten kan formulere og forklare grunnleggende begreper og ideer i Lie-teori, samt forklare deres betydning ved å bruke eksempler og anvendelser av en algebraisk eller analytisk natur.

2. Ferdigheter. Studenten har en forståelse av Lie-grupper og Lie-algebraer. Studenten kan formulere problemer samt gjøre enkle utregninger av en Lie-teoretisk natur, særlig for matrisegrupper i lavere dimensjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer og aktiviteter kan avhenge av foreleser. Emnet gis på høsten i partallsår.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Topologi
  • Topologi og geometri
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for matematiske fag

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen 100/100 D

02.12.2024 - 06.12.2024

08:00
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Muntlig eksamen 100/100 D
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU