Emne - Design og analyse av matematikkundervisning - MA3061
MA3061 - Design og analyse av matematikkundervisning
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet vil en arbeide med design, analyse og gyldighetsvurdering av matematikkundervisning. Analytiske rammeverk for dette arbeidet vil være Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk og Den antropologiske teorien for det didaktiske, med didaktisk ingeniørvirksomhet som metodologi. Sentrale begreper vil være: didaktisk system, didaktisk situasjon, adidaktisitet, miljø, didaktisk kontrakt, didaktiske øyeblikk, praxeologi, Herbartisk skjema og modellering. For en valgt matematisk kunnskap (k) på ett av trinnene 8-13 i skolen, skal studenten: gjennomføre forberedende analyser av k, designe en undervisningssekvens med k som didaktisk intensjon, gjennomføre sekvensen med elever og analysere resultatet av gjennomføringen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne gjennomføre didaktisk ingeniørvirksomhet i matematikk for trinnene 8-13 i skolen. Dette betyr at studenten skal kunne gjennomføre epistemologiske og didaktiske analyser av matematisk kunnskap, og på basis av slike analyser, kunne designe, gjennomføre og analysere undervisningssekvenser i matematikk. Videre skal studenten kunne veilede problembasert læring (inquiries) i det matematiske klasserommet, der matematisk modellering brukes som verktøy. Emnet gir, sammen med emnene MA3060 og RFEL 3100, det faglige grunnlaget for å kunne skrive en masteroppgave med matematikkdidaktisk innretning.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen legges opp som seminarer der en veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og diskusjon, samt studentpresentasjoner. Emnet forutsetter en høy grad av studentdeltakelse slik at tilstedeværelse i undervisningen er viktig for å få tilstrekkelig læringsutbytte. Emnet gis på høsten i oddetallsår.
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon
- 80 % oppmøte
- Empirisk basert oppdrag
Mer om vurdering
Dersom studenten også etter utsatt eksamen har sluttkarakteren F/ikke-bestått, må studenten gjenta emnet i sin helhet. Arbeider som teller med i sluttkarakteren må gjentas.
Utsatt eksamen er i august.
Forkunnskapskrav
Det kreves minimum 60 studiepoeng matematikk og fullført minst 30 studiepoeng av praktisk-pedagogisk utdanning/profesjonsfaget for opptak til emnet.
Kursmateriell
Litteraturen er basert på matematikkdidaktiske forskningsartikler og oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6213 | 1.0 | VÅR 2019 | |
SKOLE6223 | 2.0 | VÅR 2019 | |
SKOLE6233 | 2.0 | VÅR 2019 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Matematikk
Ansvarlig enhet
Institutt for matematiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"