Emne - Pedagogisk ledelse - LÆR2009
Pedagogisk ledelse
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet pedagogisk ledelse er et emne ikke bare for deg som vurderer en karriere innen ledelse, men for alle som ønsker å få økt kompetanse innen ledelse av utvikling og endringsarbeid i skolen. Alle lærere er en del av et profesjonsfelleskap som har som mål å drive kollektiv læring og utvikling av undervisning og klasseledelse. Gjennom emnet vil du bli bedre rustet til å lede eller delta i profesjonelle læringsfelleskap som kan bidra til bedre undervisning og klasseledelse.
Dette emnet skal bidra til at du utvikler deg til å bli en profesjonsutøver som kan lede læring og faglig utviklingsarbeid i skolen, motivere kollegaer og elever og bidra i samtaler som fremmer pedagogiske og didaktiske refleksjoner. Samtidig legges det vekt på hvordan du som leder klarer å bygge tillitt og bidra til utvikling av selvregulerte elever/lærere gjennom lærende ledelse. I dette emnet vil du gis kunnskap om ulike perspektiver på pedagogisk ledelse både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet. Emnet vil ha som målsetting å gi deg bred kunnskap og ferdigheter til å kunne:
1) lede utvikling av mål og verdier for skolen
2) lede utviklingsprosjekter og aksjoner ved egen skole
3) støtte og motivere elever/lærere/kollegaer
4) lede og legge til rette for profesjonell læring i lærerkollegiet
5) lede arbeidet med å utvikle læringsfremmende og trygge læringsmiljø for elevene
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten:
- har god kunnskap om begrepet pedagogisk ledelse og ulike perspektiver på pedagogisk ledelse (instructional leadership, transformative leadership, distributed leadership, student centered leadership)
- har innsikt i betydningen av pedagogisk ledelse
- har bred kunnskap om sentrale pedagogisk-psykologiske teorier som støtter opp om pedagogisk ledelse (motivasjonsteori, teori om sosiale relasjoner og teori om selvregulering) samt handlingsteorier og teori om kognitiv dissonans
- har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, lærende samtaler og utvikling av gode og trygge læringsmiljø og profesjonelle lærende felleskap
- har kunnskap om og ferdigheter til å omsette teoretiske modeller og perspektiver til utvikling og endring
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over ulike sider ved pedagogisk ledelse og ulike pedagogiske lederutfordringer
- kan reflektere over og analysere betydningen av pedagogisk ledelse for utvikling av elevenes læring og trivsel
- kan lede lærende samtaler og utvikle profesjonelle læringsfelleskap
- kan planlegge, legge til rette for og lede pedagogisk utviklingsarbeid
- kan anvende sentrale pedagogiske og psykologiske teorier for å kunne lede arbeidet med utvikling av gode læringsmiljø både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet
- kan gjennom å benytte teori og modeller avklare forventninger og ramme inn endrings- og utviklingsarbeid for profesjonelle læringsfellesskap
Læringsformer og aktiviteter
Arbeids- og læringsformene i emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praksisbesøk og basisgruppearbeid. Studentaktive læringsformer vil bli vektlagt i dette emnet. Her kan nevnes at studentgruppen bli delt inn i mindre basisgrupper som mellom undervisningsøktene jobber med arbeidskrav.
Det tas sikte på et tett samarbeid med Trondheim kommune, både på skole- og skoleeiersiden.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppeoppgave 1
- Gruppeoppgave 2
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Øving(er) av skriftlig og muntlig karakter. Detaljer om omfang og form blir gitt ved semesterstart.
Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsordning for emnet:
Obligatorisk(e) øving(er) må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen.
Eksamen vil gjennomføres som gruppeeksamen i form av en muntlig presentasjon med påfølgende diskusjonsrunde. Tema gis 3 dager før eksamen. Vi har ambisjoner om at gruppens presentasjon gjennomføres som en del av en minikonferanse.
Karakterer: Bokstavkarakterer (A-F)
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Praktisk pedagogikk
- Skoleutvikling