course-details-portlet

LÆR2009 - Pedagogisk ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 30 minutter A

Faglig innhold

Emnet pedagogisk ledelse er et emne ikke bare for deg som vurderer en karriere innen ledelse, men for alle som ønsker å få økt kompetanse innen ledelse av utvikling og endringsarbeid i skolen. Alle lærere er en del av et profesjonsfelleskap som har som mål å drive kollektiv læring og utvikling av undervisning og klasseledelse. Gjennom emnet vil du bli bedre rustet til å lede eller delta i profesjonelle læringsfelleskap som kan bidra til bedre undervisning og klasseledelse.

Dette emnet skal bidra til at du utvikler deg til å bli en profesjonsutøver som kan lede læring og faglig utviklingsarbeid i skolen, motivere kollegaer og elever og bidra i samtaler som fremmer pedagogiske og didaktiske refleksjoner. Samtidig legges det vekt på hvordan du som leder klarer å bygge tillitt og bidra til utvikling av selvregulerte elever/lærere gjennom lærende ledelse. I dette emnet vil du gis kunnskap om ulike perspektiver på pedagogisk ledelse både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet. Emnet vil ha som målsetting å gi deg bred kunnskap og ferdigheter til å kunne:

1) lede utvikling av mål og verdier for skolen

2) lede utviklingsprosjekter og aksjoner ved egen skole

3) støtte og motivere elever/lærere/kollegaer

4) lede og legge til rette for profesjonell læring i lærerkollegiet

5) lede arbeidet med å utvikle læringsfremmende og trygge læringsmiljø for elevene

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten:

  • har god kunnskap om begrepet pedagogisk ledelse og ulike perspektiver på pedagogisk ledelse (instructional leadership, transformative leadership, distributed leadership, student centered leadership)
  • har innsikt i betydningen av pedagogisk ledelse
  • har bred kunnskap om sentrale pedagogisk-psykologiske teorier som støtter opp om pedagogisk ledelse (motivasjonsteori, teori om sosiale relasjoner og teori om selvregulering) samt handlingsteorier og teori om kognitiv dissonans
  • har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, lærende samtaler og utvikling av gode og trygge læringsmiljø og profesjonelle lærende felleskap
  • har kunnskap om og ferdigheter til å omsette teoretiske modeller og perspektiver til utvikling og endring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike sider ved pedagogisk ledelse og ulike pedagogiske lederutfordringer
  • kan reflektere over og analysere betydningen av pedagogisk ledelse for utvikling av elevenes læring og trivsel
  • kan lede lærende samtaler og utvikle profesjonelle læringsfelleskap
  • kan planlegge, legge til rette for og lede pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende sentrale pedagogiske og psykologiske teorier for å kunne lede arbeidet med utvikling av gode læringsmiljø både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet
  • kan gjennom å benytte teori og modeller avklare forventninger og ramme inn endrings- og utviklingsarbeid for profesjonelle læringsfellesskap

Læringsformer og aktiviteter

Arbeids- og læringsformene i emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praksisbesøk og basisgruppearbeid. Studentaktive læringsformer vil bli vektlagt i dette emnet. Her kan nevnes at studentgruppen bli delt inn i mindre basisgrupper som mellom undervisningsøktene jobber med arbeidskrav.

Det tas sikte på et tett samarbeid med Trondheim kommune, både på skole- og skoleeiersiden.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgave 1
  • Gruppeoppgave 2

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Øving(er) av skriftlig og muntlig karakter. Detaljer om omfang og form blir gitt ved semesterstart.

Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsordning for emnet:

Obligatorisk(e) øving(er) må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen.

Eksamen vil gjennomføres som gruppeeksamen i form av en muntlig presentasjon med påfølgende diskusjonsrunde. Tema gis 3 dager før eksamen. Vi har ambisjoner om at gruppens presentasjon gjennomføres som en del av en minikonferanse.

Karakterer: Bokstavkarakterer (A-F)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Praktisk pedagogikk
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen 100/100 A 20.11.2024
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Muntlig eksamen 100/100 A
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU