course-details-portlet

LÆR2009

Pedagogisk ledelse

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet pedagogisk ledelse er et emne ikke bare for deg som vurderer en karriere innen ledelse, men for alle som ønsker å få økt kompetanse innen ledelse av utvikling og endringsarbeid i skolen. Alle lærere er en del av et profesjonsfelleskap som har som mål å drive kollektiv læring og utvikling av undervisning og klasseledelse. Gjennom emnet vil du bli bedre rustet til å lede eller delta i profesjonelle læringsfelleskap som kan bidra til bedre undervisning og klasseledelse.

Dette emnet skal bidra til at du utvikler deg til å bli en profesjonsutøver som kan lede læring og faglig utviklingsarbeid i skolen, motivere kollegaer og elever og bidra i samtaler som fremmer pedagogiske og didaktiske refleksjoner. Samtidig legges det vekt på hvordan du som leder klarer å bygge tillitt og bidra til utvikling av selvregulerte elever/lærere gjennom lærende ledelse. I dette emnet vil du gis kunnskap om ulike perspektiver på pedagogisk ledelse både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet. Emnet vil ha som målsetting å gi deg bred kunnskap og ferdigheter til å kunne:

1) lede utvikling av mål og verdier for skolen

2) lede utviklingsprosjekter og aksjoner ved egen skole

3) støtte og motivere elever/lærere/kollegaer

4) lede og legge til rette for profesjonell læring i lærerkollegiet

5) lede arbeidet med å utvikle læringsfremmende og trygge læringsmiljø for elevene

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten:

  • har god kunnskap om begrepet pedagogisk ledelse og ulike perspektiver på pedagogisk ledelse (instructional leadership, transformative leadership, distributed leadership, student centered leadership)
  • har innsikt i betydningen av pedagogisk ledelse
  • har bred kunnskap om sentrale pedagogisk-psykologiske teorier som støtter opp om pedagogisk ledelse (motivasjonsteori, teori om sosiale relasjoner og teori om selvregulering) samt handlingsteorier og teori om kognitiv dissonans
  • har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid, lærende samtaler og utvikling av gode og trygge læringsmiljø og profesjonelle lærende felleskap
  • har kunnskap om og ferdigheter til å omsette teoretiske modeller og perspektiver til utvikling og endring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike sider ved pedagogisk ledelse og ulike pedagogiske lederutfordringer
  • kan reflektere over og analysere betydningen av pedagogisk ledelse for utvikling av elevenes læring og trivsel
  • kan lede lærende samtaler og utvikle profesjonelle læringsfelleskap
  • kan planlegge, legge til rette for og lede pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende sentrale pedagogiske og psykologiske teorier for å kunne lede arbeidet med utvikling av gode læringsmiljø både i profesjonsfelleskapet og i klasserommet
  • kan gjennom å benytte teori og modeller avklare forventninger og ramme inn endrings- og utviklingsarbeid for profesjonelle læringsfellesskap

Læringsformer og aktiviteter

Arbeids- og læringsformene i emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praksisbesøk og basisgruppearbeid. Studentaktive læringsformer vil bli vektlagt i dette emnet. Her kan nevnes at studentgruppen bli delt inn i mindre basisgrupper som mellom undervisningsøktene jobber med arbeidskrav.

Det tas sikte på et tett samarbeid med Trondheim kommune, både på skole- og skoleeiersiden.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgave 1
  • Gruppeoppgave 2

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Øving(er) av skriftlig og muntlig karakter. Detaljer om omfang og form blir gitt ved semesterstart.

Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsordning for emnet:

Obligatorisk(e) øving(er) må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen.

Eksamen vil gjennomføres som gruppeeksamen i form av en muntlig presentasjon med påfølgende diskusjonsrunde. Tema gis 3 dager før eksamen. Vi har ambisjoner om at gruppens presentasjon gjennomføres som en del av en minikonferanse.

Karakterer: Bokstavkarakterer (A-F)

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Praktisk pedagogikk
  • Skoleutvikling

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning