Emne - Spesialpedagogikk og deltakelse - LÆR2007
Spesialpedagogikk og deltakelse
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
Undervisning og læreprosesser er sosiale praksiser og elevers deltakelse er en forutsetning for å lære og forstå. I emnet skal studentene undersøke og drøfte betydningen av deltakelse. I dag er spesialundervisningen inkludert i skolen og dermed en del av den ordinære undervisningen rettet mot alle. Emnet aktualiserer hva dette innebærer for skolens undervisning og læring. Emnet tar videre for seg hvordan inkludering i skolen og i det enkelte klasserom kan være for at opplæringen skal tilpasses den individuelle elevens forutsetninger og behov. Det vil også være fokus på hvordan læreren kan møte ulike elevbehov og elevmangfoldet på en måte som sørger for gode rammevilkår for opplæringen for enkelteleven og elevgruppen som helhet. Sentralt i emnet er relevante teoretiske perspektiver knyttet til inkludering, møte med elevmangfoldet, samt etiske og juridiske dilemmaer en kan stå overfor i klasserommet og i møte med ulike elever. Den inkluderende skolen og innføring i spesialpedagogiske arbeidsmåter vil være sentral.
I emnet vil lærerutdanningen styrke fremtidens lærere i å håndtere ansvar, skape trygge læringsmiljø for alle elever og se den enkelte elevs potensial og ressurser i lys av likeverd, fellesskap og muligheter, fremfor rangering, testing og ensidig vurdering. Med bakgrunn i det vil det være en sentral tematikk at lærere kan stå overfor ulike dilemmaer knyttet til hvordan de skal skape sitt handlingsrom og forme sin egen rolle i utdanningssystemet. For at lærerstudenten skal skape seg et handlingsrom må de sette seg inn i det som preger utdanning i vår tid og hvilke spenninger de virker innenfor.
Læringsutbytte
Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte som utgangspunkt for utvikling i læreryrket:
Studenten
- har god kjennskap til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- har god kjennskap til hvordan en kan jobbe på klasseromsnivå for å skape deltakelse og et inkluderende læringsmiljø
- har god kjennskap til tankeredskaper og relevante teorier som kan være til hjelp i etiske, juridiske og spesialpedagogiske dilemmaer i praksisfeltet
- kan komme på innsiden av erfaringer av menneskelig mangfold, og bli kjent med hva som innrammer utdanning
- kan ta i bruk forskningsbasert kunnskap for å bidra til aktiv deltakelse, inkludering, mestring og fellesskap i en sammensatt elevgruppe
- kan drøfte og reflektere rundt hva spesialpedagogikk med alles deltakelse innebærer
- kan drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter og dilemmaer
- kan samarbeide med andre om faglige problemstillinger innenfor emnet
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen vil ha preg av å gi studentene kroppslig læring, for at de på den måten skal komme på innsida av elevers erfaringer og dermed kunne gjøre gode valg i læreryrket. Dette fordrer fysiske møter i undervisningen. Videre vil det vektlegges samtaler og refleksjoner i grupper, hvor tyngden ligger på drøfte, belyse og skape forståelse og innsikt i utdanningssystemet, kollektive prosesser, segregering og inkludering, og hvordan dette kan skape harmoni eller disharmoni i læringsfellesskapet. Relevant forskning og sentrale teorier på feltet vektlegges i undervisningen. Det legges opp til et kollektivt muntlig arbeidskrav.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig gruppeoppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet er en muntlig gruppeoppgave over selvvalgt tema innen emnet.
Eksamen er en individuell oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SKOLE6006 | 7,5 sp | Høst 2021 |
MGLU3201 | 3,5 sp | Høst 2021 |
Fagområder
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk