course-details-portlet

LÆR1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet tar utgangspunkt i skolens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for lærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som lærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet

- har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens styringsdokumenter

- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon

Ferdigheter

Studenten

- kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning

- kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk praksis

- kan reflektere over og ytre seg om didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat

- kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis

- kan reflektere over og ytre seg om barn og unges læringsbetingelser i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

- kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse

- kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen organiseres i programspesifikke grupper, men kan brytes opp med seminar på tvers av studieprogrammene. I undervisningen legges det vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske problemstillinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Indivduelt refleksjonsarbeid
  • Refleksjonsarbeid i grupppe
  • 75 % oppmøte i undervisningen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PPU4410 7.5 HØST 2019
PPU4601 7.5 HØST 2019
PPU4110 7.5 HØST 2019
LGU11001 7.5 HØST 2019
LGU51001 7.5 HØST 2019
LGU51012 7.5 HØST 2019
MGLU1112 7.5 HØST 2019
MGLU1512 7.5 HØST 2019
PPU4000 7.5 HØST 2019
YFL4300 7.5 HØST 2019
YFL1000 7.5 HØST 2022
PPU1000 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Individuell oppgave 100/100

Utlevering
09.12.2024

Innlevering
16.12.2024


09:00


09:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Individuell oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU