Emne - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 2 KFK - LVUT8120
LVUT8120 - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 2 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
- Flerspråklighetsdidaktikk og transspråking
- Samtalen i det flerspråklige klasserommet
- Grunnleggende lese- og skriveopplæring når norsk er andrespråk
- Arbeid med lesing når norsk er andrespråk
- Arbeid med skriving når norsk er andrespråk
- Språkkartlegging
- Arbeid med digital kompetanse i flerspråklige klasserom
- Bruk av digitale verktøy og ressurser i flerspråklige klasserom
- Språkholdninger og språklige ideologier
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan en kan anerkjenne, synliggjøre og dra veksler på elevenes samla språkrepertoar i opplæringa
- kartlegging av språklige ferdigheter
- samtalen i det flerspråklige klasserommet
- grunnleggende lese- og skriveopplæring når norsk er andrespråk
- arbeid med skriftlige ferdigheter hos minoritetsspråklige elever, både lesing og skriving
- utvikling av digital kompetanse og om relevante digitale verktøy og ressurser
- språkholdninger og språklige ideologier
Ferdigheter
Studenten kan
- benytte ulike arbeidsformer for å anerkjenne, synliggjøre og dra veksler på elevenes flerspråklige kompetanse
- kartlegge minoritetsspråklige elevers språkkompetanse, og vurdere ulike kartleggingsverktøy
- legge til rette for grunnleggende lese- og skriveopplæring for andrespråksinnlærere
- legge til rette for arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter for andrespråksinnlærere
- legge til rette for utvikling av digital kompetanse og benytte ulike digitale verktøy og ressurser i opplæringa
- arbeide med språkholdninger i flerspråklige klasserom
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, drøftinger, gruppearbeid, selvstendig studium, oppgaveskriving og prosjektarbeid. Læringsplattformen Blackboard og ev. andre digitale plattformer blir benytta til informasjon, diskusjoner og faglige aktiviteter. Erfaringer og problemstillinger fra deltakernes arbeidssted blir trukket inn i studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Fagtekst om oppgitt tema
- Undervisningsopplegg i egen klasse/på egen skole. Opplegget leveres sammen med en refleksjonstekst.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Vurderingsform: Semesteroppgave (fagtekst) Problemstilling må godkjennes av faglærer. Alle hjelpemidler tillatt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Andrespråkspedagogikk 1, 1.-10. trinn (KASP1-1-10)
Anbefalte forkunnskaper
Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 1 eller tilsvarende
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
23.05.2025Innlevering
30.05.2025
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"