Emne - Norsk 2 (5-10) emne 1 KFK - LVUT8107
LVUT8107 - Norsk 2 (5-10) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 100/100 | 30 minutter |
Faglig innhold
Emnet tar utgangspunkt i at faget norsk er et identitets- og kulturfag som er i kontinuerlig endring, samtidig som de historiske sidene ved faget er underliggende. Emnet er konsentrert om to hovedområder:
A: Språk i bruk - muntlig og skriftlig - Den videre skriveopplæringa - Muntlige tekster i klasserommet -Kommunikasjon på nye tekstarenaer
Dette emneområdet skal gi økt innsikt i de mange språkbrukskontekstene elevene inngår i. Her utforskes både eldre og nyere tekstarenaer blant annet ved hjelp av et retorisk og kommunikasjonsteoretisk begrepsapparat. Gjennom konkret arbeid med ulike muntlige og skriftlige teksttyper (blant annet elevtekster) får studentene kunnskap om hvordan elevers tekstkompetanse kan videreutvikles og vurderes.
B: Multimodalitet i skolen - Tekstproduksjon for en ny tid - Sammensatte fagtekster i skolen - Tradisjonssjangrer og remediering - Tekstkritikk og -vurdering
Norsklærere møter elever med erfaring fra et mangfold av tekster i ulike medier. Dette må norsklærere kunne utnytte. Innenfor dette området blir ulike sjangrer på skjerm og papir studert og vurdert, og IKT, film og teater blir satt inn i en norskdidaktisk sammenheng. Det blir også arbeidet med egen digital tekstproduksjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norskfaget som identitetsfag og danningsfag i et flerkulturelt og multimedialt samfunn
- har videreutviklet kunnskap om hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
- har kjennskap til forsknings -og utviklingsarbeid knyttet til skriving i skolen
- har kunnskap om teorier om multimodale tekster
- har kunnskap om hvordan det på varierte måter kan legges til rette for utvikling av ungdoms muntlige ferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan sette i gang, veilede og vurdere muntlig, skriftlig og sammensatt tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet og gi begrunnelse for karakterer
- har videreutviklet sin tekstkompetanse og kunnskap om elevtekster gjennom praktisk arbeid med elevtekster i ulike sjangrer
- kan lese, analysere, tolke og vurdere sammensatte tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- har erfaring med bruk av digitale medier og kan legge til rette for å anvende disse i norskfaglige sammenhenger
- har utviklet teoretisk, analytisk og didaktisk kunnskap om arbeid med tekster i ulike sjangrer på papir og skjerm
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene brukes digital læringsplattform aktivt, blant annet til innlevering av skriftlige arbeider og kommunikasjon med medstudenter i diskusjonsforum og lignende. På samlingene vil undervisningen inkludere studentframlegg, erfaringsdeling, forelesninger og verkstedprega arbeidsformer. Gjennom hele studiet står studentenes egen skriving og samhandling og refleksjon over sammenhenger mellom teori og praksiserfaringer sentralt.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske aktiviteter i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
• Innlevering av 2 individuelle fagtekster underveis i semesteret.
• Et gruppearbeid med produksjon og deling av digital, sammensatt tekst.
• En individuell skriftlig innlevering knyttet til gruppearbeidet
• 1-2 refleksjonslogger i digital læringsplattform
Minst én skriftlig innlevering skal skrives på nynorsk og minst én på bokmål. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Vurdering:
Muntlig eksamen med presentasjon og samtale der pensumlitteratur og erfaringer fra arbeid i eget klasserom skal ses i sammenheng. Den samlete eksamineringstiden er sirka 30 minutter. Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestida.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Norsk 2, 5.-10. trinn (KNO2-5-10)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Norsk 1 (5-10) eller tilsvarende. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensumliste legges ut på oppgis før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell muntlig eksamen
100/100
04.12.2024 - 05.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell muntlig eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"