Emne - Matematikk 2 (5-10) emne 1 KFK - LVUT8103
LVUT8103 - Matematikk 2 (5-10) emne 1 KFK
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
I det første emnet i faget Matematikk 2 5-10 vil sentrale matematikkfaglige områder fra de siste trinnene i grunnskolen studeres. Fagdidaktiske temaer vil være knyttet til å identifisere, karakterisere og forstå fenomener og prosesser som kan inngå i undervisning og læring av matematikk på trinnene 5-10, spesielt innenfor de matematikkfaglige områdene som behandles på studieemnet. Resonnering og matematisk argumentasjon vil ha en sentral rolle under arbeidet med alle de matematikkfaglige temaene.I studiet vil egen praksis i stor grad benyttes. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen slik at de kan prøve ut aktuelle opplegg og teorier. Det er et mål at studentene gjennom egne erfaringer i praksis skal få konkretisert og utviklet den fagdidaktiske teorien som studiet bygger på.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten har- undervisningskunnskap om å utvikle elevers grunnleggende ferdigheter, for eksempel gjennom øvelser i muntlig og skriftlig presentasjon av matematikk.- kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk, og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet- undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger i for eksempel geometri og algebra- kunnskap om algebraisk tenking og generalisering- kunnskap om betydningen av representasjoner i de aktuelle matematiske emnene- kunnskap om hvordan en kan bruke algebra som verktøy i problemløsning- kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering og generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denneFerdighetStudenten- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10- kan bidra i lokalt læreplanarbeid- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i de aktuelle matematikkemneneGenerell kompetanseStudenten- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning- har kunnskap om ulike vurderingsformer i matematikk, både underveisvurdering og formell sluttvurdering- kan bruke sentrale digitale verktøy i matematikkundervisningen sammen med elever, både som illustrasjon og i matematiske undersøkelser
Læringsformer og aktiviteter
Emnet tilbys som IKT-støttet og samlingsbasert deltidsstudium. Det vil være tre samlinger, til sammen 8 dager. I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer der stor grad av studentaktivitet er sentral. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag, presentasjoner og bruk av digitale verktøy. Læreryrket innebærer å være i stand til å benytte innspill fra elevene i undervisningen og i planlegging av undervisning. Det er derfor viktig at studentene opparbeider faglig trygghet slik at de kan oppmuntre elevene til å utvikle egne tanker og resonnementer og være i stand til å veilede elevene i deres matematiske utvikling. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i matematiske og matematikkdidaktiske diskusjoner.Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Det er derfor viktig å delta i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:Studiet inkluderer inntil åtte obligatoriske arbeidskrav med utgangspunkt i formuleringene under forventet læringsutbytte. Ett praksisoppdrag på egen skole danner grunnlag for en fordypningsoppgave som muntlig presentasjon. Minst ett av arbeidskravene handler om kunnskapsdeling på egen arbeidsplass og minst ett av arbeidskravne handler om bruk av digitale verktøy.Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Det blir til vanlig ikke gitt kompenserende oppdrag dersom disse arbeidskravene ikke er godkjent.Vurdering:Individuell muntlig eksamen der fordypningsoppgaven skal presenteres som del av eksamen.Hjelpemidler: Ved den muntlige eksamen vil studentene kunne ha med seg fordypningsoppgaven og inntil fem A4-sider med notater i forbindelse med arbeidet med oppgaven.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 2, 5.-10. trinn (KMA2-5-10)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.Matematikk 1 (5-10) eller tilsvarendeDet vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"