Emne - Matematikk 1 (1-7) emne 2 KFK - LVUT8092
LVUT8092 - Matematikk 1 (1-7) emne 2 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Invidivuell muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Invidivuell muntlig eksamen | 100/100 | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Emnet omfatter matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 1-7. Dette innebærer arbeid med alle aspekter ved tall og tallbehandling, men med spesiell vekt på regneartene multiplikasjon og divisjon, samt proporsjonal tenking og brøk. Arbeid med regnestrategier og algoritmer knyttes til kunnskap om additive og multiplikative strukturer. Videre arbeides det med utvikling av matematisk kompetanse gjennom eksperimentering og generalisering med tall, og hvordan dette leder til algebraisk tenking. Statistikk og kombinatorikk i de første skoleårene er også en del av emnet. Matematikkdidaktiske temaer er kommunikasjon i matematikk-klasserommet, målsetning og planlegging og vurdering for læring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig innen multiplikasjon, divisjon, brøk og proporsjonal tenking
- kunnskap i statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
- kunnskap i algebra og funksjoner, og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
- undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- kunnskap om ulike teorier om undervisning og læring av matematikk
- kunnskap om ulike interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i litteratur og i læreplanene
- bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
- kommunisere med elever om matematikk, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling og kan se relevansen for egen undervisning
- innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig og kan se relevansen for egen undervisning
- innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn og kan se relevansen for egen undervisning
Læringsformer og aktiviteter
I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner.I løpet av studiet vil det bli gitt flere ulike arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:Det vil være inntil 4 obligatoriske arbeidskrav i emnet. Dette vil være en kombinasjon av skriftlige innleveringer og muntlige fremlegg. Noen av arbeidskravene vil være utprøving av lærestoffet fra kurset i undervisning. Et av arbeidskravene vil også inkludere kunnskapsdeling i eget kollegium.Semesterplanen vil opplyse nærmere om konkret innhold og hvor i studiet de ulike arbeidskravene ligger.Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.Vurdering:Ved eksamen er alle skriftlige hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden. Ingen hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 1.-7. trinn (KMA1-1-7)
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1 (1-7) emne 1 eller tilsvarende
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skoleDet vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Invidivuell muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Invidivuell muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Invidivuell muntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"