Emne - Matematikk 1 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8091
LVUT8091 - Matematikk 1 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet omfatter matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 1-7, med et særlig fokus på begynneropplæringen. Dette innebærer arbeid med alle aspekter ved tall og tallbehandling, det grunnleggende tallbegrepet hos små barn, utvikling av tallbehandling fra et uformelt nivå til et en systematisk tilnærming, særlig innen addisjon og subtraksjon. Videre er posisjonssystemets betydning sentral. Arbeid med regnestrategier knyttes til kunnskap om additive og multiplikative strukturer. Videre arbeides det med utvikling av tallfølelse gjennom eksperimentering og generalisering med tall, og hvordan dette leder til algebraisk tenking. En viktig del i emnet er også arbeid med begrepsutvikling i geometri og måling. Matematikkdidaktiske temaer er arbeid med opplegg for elevaktivitet og tilpasset undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tidlig tallforståelse, geometri og måling, og overgangen fra aritmetikk til algebra, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
- kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- kunnskap om betydningen av å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese, og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
Ferdigheter
Studenten
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan vurdere digitale ressurser for å oppnå matematikkfagets kompetansemål
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner. I løpet av studiet vil det bli gitt flere ulike arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav: Det vil være inntil 4 obligatoriske arbeidskrav i emnet. Dette vil være en kombinasjon av skriftlige innleveringer og muntlige fremlegg. Noen av arbeidskravene vil være knyttet til pedagogisk bruk av IKT i undervisningen og utprøving av lærestoffet fra kurset i undervisning. Semesterplanen vil opplyse nærmere om konkret innhold og hvor i studiet de ulike arbeidskravene ligger. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Vurdering: På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 1, 1.-7. trinn (KMA1-1-7)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemmeksamen
100/100
Utlevering
10.12.2024Innlevering
13.12.2024
15:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemmeksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"