Emne - Engelsk 2 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8081
LVUT8081 - Engelsk 2 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 60/100 | 5 dager | ||
Muntlig eksamen | 40/100 | 30 minutter |
Faglig innhold
Engelsk 2 for 1-7, emne 2, vektlegger avansert arbeid med engelsk språk, kultur, litteratur og språkundervisning på mellomtrinn og ungdomstrinn.
Kurset er inndelt i tre emneområder:
- Arbeid med litteratur og kulturkunnskap
- Kunnskap om språk
- Engelsk som andrespråk: teorier og metoder
Pensumlisten inneholder en rekke sjangere og tekster for å bedre studentenes samfunns-, kultur- og språkforståelse. Vi vil bruke god tid på hver tekst for å utvikle studentenes leseferdigheter, samt forståelse av ord, språkbruk, sjanger, uttrykk og fortellerteknikker. Undervisningen i engelsk språk vil fortsette å ta for seg spørsmål knyttet mot engelsk som et globalt språk, og på moderne språkundervisningsmetoder og sentrale teorier knyttet til andrespråkstilegnelse. Kurset innebærer også arbeid med det gjeldende nasjonale læreplanverket.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer, samt kjennskap til noen varianter av engelsk
- kunnskap om avansert grammatikk, og ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk
- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- kunnskap om læringsstrategier, -metoder, og -teorier som utvikler elevens språkferdigheter
- kunnskap om en rekke litterære tekster, både skriftlige, visuelle og muntlige, og deres sentrale kjennetegn
- kunnskap om akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- kunnskap om relevante samfunnsrettede tema tilknyttet den engelskspråklige verden
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning ut ifra nasjonale retningslinjer
- integrere varierte strategier og aktiviteter for muntlig og skriftlig arbeid i klasserommet, og identifisere vanskelige områder i elevens kunnskap og justere undervisningen etter behov
- velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
- kritisk vurdere egen faglige praksis med utgangspunkt i gjeldende læreplan for engelsk i grunnskolen
- legge til rette for elevmedvirkning i utformingen av læringsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis, samt vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringsoppgaver
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent / ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å og opp til eksamen p.g.a. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. Gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Sluttvurdering
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler:
- Del 1: Individuell muntlig eksamen
- Del 2: Individuell hjemmeeksamen
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet. Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Engelsk 2, 1.-7. trinn (KENG2-1-7)
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Engelsk 1 (1-7) eller tilsvarende. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Muntlig eksamen 40/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"