Emne - Matematikk 2 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8058
LVUT8058 - Matematikk 2 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Utforsking, resonnering og argumentering kjennetegner faget matematikk og er også viktige aspekter ved matematikklæring. I følge kunnskapsløftet skal opplæring i matematikk veksle mellom utforskende, lekende, kreative og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening, og innholdet i studiet vil gjenspeile dette.I dette emnet vil det jobbes med å få undervisningskunnskap knyttet til tallforståelse, regning og tidlig algebra. Spesielt vil utvikling av varierte regnestrategier, argumentasjon og resonnering være sentralt. Ved å spille på ulike representasjoner og tenke på regning som utforskning, problemløsning og søk etter mening og begrunnelser legger man ikke bare grunnlaget for å kunne regne, men også for å kunne tenke matematisk generelt. Innenfor tidlig algebra vil en legge vekt på algebraisk tenkning i forhold til regning og arbeid med tall, altså en integrering av aritmetikk og algebra. Verdien av en slik integrering både i forhold til tallforståelse og utvikling av varierte regnestrategier, og også verdien for elevene sitt videre arbeid med matematikk og algebra vil bli drøftet.Kommunikasjon i matematikk-klasserommet vil være et viktig tema i studiet og dette vil bli satt i sammenheng med planlegging og gjennomføring av undervisningen samt refleksjon i etterkant.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
- inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole, og overganger mellom trinnene i skolen
- kunnskap om viktige aspekter ved utviklingen av tallforståelse
- inngående kunnskap om rollen ulike representasjoner har for utviklingen av tallforståelse
- kunnskap om hvordan viten i matematikk, da spesielt innen tall og oppbygging av regneartene, utvikles gjennom undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7
- arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
- bidra i lokalt læreplanarbeid
- bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- vurdere og reflektere over egen praksis og bruke dette til å planlegge videre undervisning
Generell kompetanse
Studenten kan delta og bidra til lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Læringsformer og aktiviteter
I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner.I løpet av studiet vil det bli gitt en viss mengde arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.Obligatoriske aktiviteter De obligatoriske aktivitetene vil være en kombinasjon av skriftlige innleveringer og muntlige fremlegg. Noen av aktivitetene vil være knyttet til undersøkelser i egen praksis:- 3 skriftlige innleveringer, 2 må være godkjente- 1 obligatorisk muntlig framlegg knyttet til et opplegg i egen praksisObligatoriske aktiviteter må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidkrav
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Matematikk 2, 1.-7. trinn (KMA2-1-7)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.Matematikk 1 (1-7) eller tilsvarendeDet vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Individuell hjemmeeksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell hjemmeeksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"