Emne - Engelsk 1 (1-7) emne 1 KFK - LVUT8006
LVUT8006 - Engelsk 1 (1-7) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 60/100 | |||
Muntlig eksamen | 40/100 | 30 minutter | E |
Faglig innhold
Engelsk 1 for 1-7, emne 1 gir en grunnleggende innføring i begynneropplæring i engelsk på barnetrinnet med vekt på skriving som grunnleggende ferdighet.
Kurset er inndelt i tre emneområder:
- Den første opplæringen i lesing og skriftlige ferdigheter
- Kunnskap om språk (grammatikk)
- Arbeid med tekster: litteratur og kultur
Emneområdene er innholdsmessig forankret i læringsutbytteformuleringene for KFK Engelsk 1 (1-7), emne 1.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- kunnskap om begynneropplæring i skriftlig engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
- kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer inkludert nasjonale prøver som fremmer språkutvikling
- kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen
- kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
- kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- kunnskap om litterære og visuelle tekster for barn
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn
- kjennskap til normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- forståelse for læringspotensialet i ulike læringsarenaer på barnetrinnet, eksempelvis digitale media
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
- legge til rette for et trygt og inkuderende læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av grunnleggende ferdigheter og et gradvis større ordforråd for alle elever
- utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
- bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
- legge til rette for elevmedvirkning i utformingen av læringsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper, kommunikasjon med lærerne og gjennom den digitale læringsplattformen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 skriftlige innleveringsoppgaver
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende obligatoriske aktiviteter, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU. Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler:
Del 1: Muntlig eksamen. Eksamen har forberedelsesdel. Krav til omfang og innhold i eksamen vil komme i løpet av semesteret.
Del 2: Individuell mappe. Mappa består av opp til tre tekster fra de tre elementene i kurset: litteratur, kultur og språk. Hver tekst er likevektig i vurdering av mappen.
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet. Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 1. til 7. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG4VUÅ)
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
KOMPiS Engelsk 1, 1.-7. trinn (KENG1-1-7)
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på den digitale læringsplattformen før studiestart.
Ingen
Versjon: K
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Ålesund , Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
60/100
Utlevering
27.11.2024Innlevering
02.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Muntlig eksamen
40/100
E
11.12.2024 - 13.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 40/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"