Emne - Engelsk 1 (1-7) emne 2 KFK - LVUT8005
LVUT8005 - Engelsk 1 (1-7) emne 2 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 60/100 | |||
Muntlig eksamen | 40/100 | 30 minutter | E |
Faglig innhold
Engelsk 1 (1-7), emne 2 gir en videre innføring i begynneropplæring i engelsk på barnetrinnet. Vi ønsker å gi deg verktøyet til å kunne bli en faglig ressurs på egen skole.
Kurset er inndelt i tre emneområder:
- Den første opplæringen i lesing, skriving og muntlige ferdigheter
- Kunnskap om språk (grammatikk)
- Arbeid med tekster: litteratur og kultur
Emneområdene er innholdsmessig forankret i læringsutbytteformuleringene for Engelsk 1 (1-7) emne 2.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt språkets lydsystem
- kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, relevante språklæringsteorier samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
- kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen
- kjennskap til ulike læremidler, kartleggingsverktøy, vurderingsverktøy og vurderingsformer som kan brukes i opplæringen
- kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- kjennskap til litterære og visuelle tekster for barn
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn
- kjennskap til normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
- veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
- legge til rette for et trygt og inkluderende læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av grunnleggende ferdigheter for alle elever
- utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kritisk vurdere læremidler til bruk i opplæringen
- legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur
- bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
- legge til rette for elevmedvirkning i utformingen av læringsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis samt vedlikeholde sin egen språklige og didaktiske kompetanse
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger over to dager hvert semester. På samlingene varieres det mellom forelesninger, gruppearbeid, skriftlig arbeid og muntlige presentasjoner. Fag og fagdidaktikk er integrert i studiet. Gjennom hele studiet legges det opp til jevn arbeidsinnsats. Studiet har obligatoriske arbeidskrav underveis i semesteret og det har en avsluttende eksamen. All informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via NTNUs digitale læringsplattform.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Studiet har følgende obligatoriske aktiviteter:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Obligatoriske aktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler:
- Del 1: Muntlig eksamen. Eksamen har forberedelsesdel. Krav til omfang og innhold i eksamen vil komme i løpet av semesteret.
- Del 2: Individuell mappe. Mappa består av opp til tre tekster fra de tre elementene i kurset: litteratur, kultur og språk. Hver tekst er likevektig i vurdering av mappen.
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet. Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Engelsk 1, 1.-7. trinn (KENG1-1-7)
Anbefalte forkunnskaper
Engelsk 1 (1-7) emne 1 eller tilsvarende. Gode engelskkunnskaper
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på den digitale læringsplattformen før studiestart.
Ingen
Versjon: K
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 40/100 E
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"