Emne - Nyere forskning innen barnehage og skole (1.-4. trinn) - LOS8034
LOS8034 - Nyere forskning innen barnehage og skole (1.-4. trinn)
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Emnet skal styrke studentens kunnskap innen forskning på barnehage og skolens første år (1.-4. klasse) og gi tilstrekkelig bredde og fokus innen nyere forskning i dette feltet. Emnet vil fokusere på barn mellom 0-9 år, og de utdanningsinstitusjonene (barnehager og skole) de tilhører. Emnet er designet som et hybridkurs som gir studentene mulighet, gjennom å utvikle sin egen lærebok, til å utforske og få oversikt over forskningsfronten på et valgt tema knyttet til deres eget ph.d.-arbeid. Emnet vil gi metodologisk og teoretisk kunnskap, samt analytisk kompetanse. Studentene vil få en autentisk erfaring med prosessen å utvikle en skriftlig vitenskapelig publikasjon og muntlig presentasjon, tilsvarende det de vil oppleve innen et forskningsfellesskap.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har avansert kunnskap om nyere forskning i barnehage og skole (1.-4. trinn)
- har spesialisert og inngående kunnskap i et valgt emne innen forskning i barnehage og skole (1.-4. trinn)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan vurdere formålstjenlighet og anvendelighet av publikasjoner/studier innen nyere forskning i barnehage og skole (1.-4. trinn)
- kan veilede andre studenter i deres akademiske skriveprosess - kan gjennomføre en fagfellevurdering av andres vitenskapelige tekster
Generell kompetanse
Kandidaten
- har kompetanse til å evaluere forskningsartikler basert på deres vitenskapelige kvalitet
- har kompetanse til analytisk lesing av forskningsartikler og å samle denne kunnskapen i en forskningsoversikt
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baseres på en write your own textbook-metode. I denne metoden inngår forelesninger, seminarer, workshops og veiledning på litteratursøk, litteraturgjennomgang, akademisk skriving, kollegaveiledning og fagfellevurdering. Emnets faglige innhold vil springe ut fra de temaene studentene individuelt velger å fokusere på, slik at det er i samsvar med deres forskningsinteresser og behov for kunnskapsutvikling. Det valgte temaet må være relatert til forskning innen barnehage og skole (1.-4. trinn). Det meste av undervisningen vil foregå som en lærerveiledet prosess i studiegrupper, delt inn på basis av studentenes valgte tema. Som en del av denne prosessen skal hver student velge rundt 15 nyere forskningsartikler som utgangspunkt for deres egen vitenskapelige tekst. Studentene i studiegruppene vil veilede hverandre i skriveprosessen med å utvikle kapitler til læreboken, og fungere som fagfeller for hverandres ferdige tekster. Vitenskapelige ansatte vil tilrettelegge og koordinere veiledningen og fagfellevurderingsprosessen.
Emnet tilbys i samarbeid med DMMH og undervises ved DMMHs campus.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte
- Deltagelse i gruppearbeid
Mer om vurdering
Individuell skriftlig oppgave. Det endelige kapittelet studentene skal utvikle i løpet av emnet blir vurdert som eksamensoppgave. Oppgaven leveres i Inspera.
Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen kan i omarbeidet form inngå i avhandlingen.
Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert tekst i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert tekst, må dette presiseres i teksten.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Forkunnskapskrav
Mastergrad eller tilsvarende. Ph.d.-studenter rangeres først ved opptak. Opptaksbegrensning*: Emnet har en opptaksbegrensning på 25 studenter, av disse er 6 plasser forbeholdt søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Ved mindre enn 5 søkere forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse kurset. *Rangeringsregler og søknadsfrist finner du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner
Versjon: 1
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"