Emne - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis - LOS8032
LOS8032 - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Vurdering og evaluering er sentrale prosesser i utdanning, og spenner fra læreres hverdagslige observasjoner i klasserommet til internasjonale evalueringer av policyinitiativer og elevers læringsutbytte. Forskning på vurdering og evaluering omfatter derfor både klasseromspraksiser og storskalastudier. Forskningsbasert kunnskap anvendes i politikkutforming, for å identifisere hull i eksisterende kunnskap og for å utvikle praksis i skolen. Dette ph.d.-kurset gir en innføring i sentrale begreper og eksempler på forskning innen vurdering og evaluering i utdanningssammenheng. Kurset gir en oversikt over emner som feedback, formativ og summativ vurdering, politikkimplementering og evaluering, og læreres vurderingskompetanse. Samspillet mellom politikk, forskning og praksis vil vies spesiell oppmerksomhet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene vil
- bruke teoretiske perspektiver for å analysere og bedømme vurderingspraksiser og policyinitiativer, læreplanmål og læringsutbytte, samt konsekvensene av utdanningsreformer
- kjenne til sentrale begrep og tema i vurderings- og evalueringsforskning, som for eksempel validitet og reliabilitet, accountability og psykometriske tester og klasseromsbaserte vurdering
- forstå hvordan forskningsbasert kunnskap kan anvendes for å forbedre praksis i skoler og i skolesystemer
Ferdigheter
Studentene vil
- ha kjennskap til ulike forskningsstrategier som kan anvendes i vurderings- og evalueringsforskning, policyutvikling og praksis
- kunne samarbeide med andre om å kritisere forskning, policy og praksis fra ulike teoretiske posisjoner
Generell kompetanse
Studentene vil
- skrive analysere av bade policydokumenter og skoleforskning
- samarbeide med praksisutøvere og politiske myndigheter for å forbedre utdanningssystemet
- kombinere kunnskap fra ulike felt for å forstå hvordan systemer kan forbedres gjennom bruk av informasjon og evaluering
Læringsformer og aktiviteter
Kurset vil inneholde forelesninger, gruppearbeid med analyser av eksempler og individuelle skriveoppgaver. I seminarene vil vi bruke trekantdiskusjoner, en innovativt tilnærming til gruppearbeid der deltakerne analyserer eksempler fra tre perspektiver: policy, forskning og praksis. Denne tilnærmingen gir innsikt i ulike aktørers kunnskapsbehov, epistemologiske ståsted og mulige fordommer innenfor utdanningsfeltet. Ved å undersøke utdanningspolitiske og vitenskapelige bidrag fra tre ulike perspektiver vil deltakerne forstå hvordan forskningsbasert kunnskap skapes og anvendes i vurderings- og evalueringssammenheng. Deltakerne vil også delta i skriveseminarer for å utvikle sine akademiske skriveferdigheter. Dersom kurset har engelskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på engelsk. Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte
- gruppearbeid
Mer om vurdering
Individuell oppgave.
Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen kan i omarbeidet form inngå i avhandlingen.
Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert tekst i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert tekst, må dette presiseres i teksten.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Forkunnskapskrav
Mastergrad i utdanningsvitenskapelige fag eller tilsvarende område. Opptaksbegrensning*: Emnet har en opptaksbegrensning på 25 studenter, av disse er 6 plasser forbeholdt søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Ved mindre enn 5 søkere forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse kurset. *Rangeringsregler og søknadsfrist finner du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner
Versjon: 1
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Oppgave
100/100
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"