Emne - Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk - LOS8030
LOS8030 - Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Undervisningen består av forelesninger og studentledete seminarer, fordelt på fire moduler. Sammen dekker de et bredt spekter av perspektiver og aktuelle tema i internasjonal naturfagdidaktisk forskning. Studentene skal lese kjernelitteratur fra alle fire moduler, samt velge fordypningslitteratur for én av modulene. Det er også mulig å kombinere fordypningslitteratur fra ulike moduler. De fire modulene er: Modul 1: Perspektiver på læring i naturfag, inkludert historisk utvikling i naturfagdidaktisk tekning: konstruktivisme, sosiokulturelle perspektiver, situert læring, fenomenologiske perspektiver på læring i naturfag, literacy i naturfag, tekst og språk i undervisning og læring. Modul 2: Kjennetegn ved naturvitenskapelig kunnskap og praksis, betydningen av kulturell kontekst og vitenskapshistorie og filosofi ved undervisning og læring i naturfag, utforskende naturfagundervisning, kjønn og kultursensitiv kunnskap i naturfagundervisningen. Modul 3: Perspektiver på teknologi som kunnskap og praksis, forholdet mellom teknologi, naturvitenskap og samfunn, kunnskapsstrukturer i teknologi og teknologi som del i naturfagundervisningen. Modul 4: Utdanning for bærekraftig utvikling, handlingskompetanse for bærekraftighet, normgivende utdanning og helhetlig skoleutvikling.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har solid oversikt over gjeldende og historisk-filosofiske perspektiver i naturfagdidaktikken
- har innsikt i kjennetegn ved tekstnormer i naturvitenskapen og i språkets betydning i naturfagundervisningen
- kan forstå at naturvitenskapelig kunnskap og praksis er kompleks og variert
- har innsikt i hvordan teknologisk kunnskap kan forstås og hvilken betydning teknologi kan ha for naturfagene i skolen
- har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvilken betydning naturfagundervisningen kan ha i å bidra til bærekraftighet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan identifisere den historisk-filosofiske opprinnelsen til nye trender i naturfagdidaktikken, og gjenkjenne og sammenligne teoretiske perspektiver på læring i lærebøker og akademiske diskurser
- kan analysere kommunikasjons- og argumentasjonsmønstre i naturfagundervisningen på høyt nivå
- kan bruke perspektiver fra naturfagdidaktisk forskning i egen forskning
- kan diskutere hva som kjennetegner profesjonelle naturvitenskapelige og teknologiske praksiser og problematisere hvordan de fremstilles i lærebøker og annet undervisningsmateriell
- kan utforme forskning og utdanning som bidrag til bærekraftig utvikling
- kan analysere og planlegge forskning som gjenspeiler kjønnsdimensjonen i naturvitenskapen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere, legge fram og diskutere perspektiver på undervisning og læring i naturfag, muntlig så vel som skriftlig
- kan bruke perspektiver og evidens fra naturfagdidaktisk forskning i uavhengig og konsistent argumentasjon
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger og studentledete seminarer, fordelt på fire moduler. Sammen dekker de et bredt spekter av perspektiver og aktuelle tema i internasjonal naturfagdidaktisk forskning. Studentene skal lese kjernelitteratur fra alle fire moduler, samt velge fordypningslitteratur for én av modulene. Det er også mulig å kombinere fordypningslitteratur fra ulike moduler. Dersom kurset har engelskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på engelsk. Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- 70 % oppmøte
Mer om vurdering
Individuell oppgave.
Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen kan i omarbeidet form inngå i avhandlingen.
Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert tekst i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert tekst, må dette presiseres i teksten.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Forkunnskapskrav
Mastergrad i et naturfag eller teknologisk fag, eller i naturfagdidaktikk. Opptaksbegrensning*: Emnet har en opptaksbegrensning på 25 studenter, av disse er 6 plasser forbeholdt søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Ved mindre enn 5 søkere forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse kurset. *Rangeringsregler og søknadsfrist finner du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner
Versjon: 1
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Naturfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"