course-details-portlet

LOGO6512 - Dysfagi

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Dysfagi (svelgevansker) er et komplekst problem med mange ulike årsaker som rammer mennesker i alle aldre. Dysfagi har negativ påvirkning på livskvalitet.

Emnet skal gi studenten grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i å bruke evidensbasert praksis i differensiell diagnostisering, beslutningstaking om individuell tilpasset behandlingsstrategi /teknikk og kjennskap til kliniske retningslinjer for dysfagi. Emnet vil også gi studenten økt forståelse av påvirkninger dysfagi har på livskvalitet, om etiske utfordringer, samt innblikk om samhandling med det tverrfaglige teamet, personen med dysfagi og deres familie.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne vil studenten ha grunnleggende kunnskap om:

  • svelgingens nevrologi, anatomi og fysiologi hos barn og voksne
  • årsaker, forekomst og symptomer på dysfagi
  • hovedkomponenter og verktøy for klinisk utredning av spise- og svelgefunksjon
  • instrumentell undersøkelse av dysfagi
  • treningsprinsipper, samt evidensbaserte kompensatoriske og rehabiliterende behandlingsmetoder for dysfagi
  • hvordan endret kognitiv funksjon kan påvirke valg av utredning og behandlingsmetoder
  • brukerperspektiv, kulturelle forskjeller og etiske utfordringer ved dysfagi
  • logopedens yrkesrolle og tverrfaglig samarbeid med personer med dysfagi
  • evidensbasert praksis og retningslinjer for utredning og behandling av dysfagi

Ferdigheter:

Etter fullført emne vil studenten kunne:

  • anvende kunnskap om symptombilde og patologiske endringer i svelgingsfysiologi med hensyn til videre henvisninger, utredning og planlegging av logopediske tiltak
  • bruke pålitelige og gyldige metoder for å evaluere behov for videre utredning og intervensjon
  • redegjøre for det tverrfaglige teamets funksjon og egen faglige rolle i undersøkelse og utvelgelse av intervensjon for svelgevansker
  • vurdere behovet for, og begrunne valg av, intervensjon basert på nåværende teori, evidensbasert praksis og i forhold til ICF-modellen
  • utarbeide en individuell tilpasset behandlingsplan i tråd med evidensbasert praksis
  • henvise til kliniske retningslinjer og prosedyrer for kartlegging og behandling av pasienter med dysfagi
  • integrere teori, metode og teknologi angående profesjonell tilnærming, med økt uavhengighet samhandler og samarbeider med pasienter / klienter, pårørende, kolleger og andre faglige representanter i en profesjonell sammenheng

Generell kompetanse:

Etter fullført emne kan studenten vise:

  • inngående forståelse for logopedens særfaglige rolle ved utredning og behandling av dysfagi
  • innsikt i evidensbasert praksis innenfor diagnostikk, samhandling og behandling av dysfagi i et tverrfaglig team
  • innsikt i hvordan dysfagi kan påvirke livskvalitet, samt samsvar med bruker- og helsepersonellets perspektiv

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger med forelesere fra spesialisthelsetjenesten og praksis i sykehus/rehabilitering. Gruppearbeid med tverrfaglige læringsmetoder som f.eks. problembasert læring hvor erfaringsutveksling fra tidligere praksis/ erfaring er sentral, plenumsdiskusjoner, skriftlige og muntlige presentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i 80 % av undervisningen
  • Gjennomføring av/deltakelse under en klinisk og instrumentell vurdering
  • Innlevering av to skriftlige oppgaver

Mer om vurdering

Grunnlaget for å få gå opp til eksamen er deltagelse i 80% av undervisning og godkjente arbeidskrav, samt godkjent praksisdeltagelse (80% deltakelse). Det er kun egen og barns sykdom eller lignende, som er gyldige fraværsgrunner.

For å få gå opp til eksamen må studenten ha fått godkjent to obligatoriske arbeidskrav.

Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen på én uke. Karakterskala A-F.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Logopedi (MLOGO)

Forkunnskapskrav

Forutsetter opptak til masterprogrammet i logopedi.

Kursmateriell

Annonseres ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LOGO6513 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Logopedi
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU