Emne - Nevrovitenskaplige aspekter ved utviklingsvansker og flerspråklighet - LOGO6410
LOGO6410 - Nevrovitenskaplige aspekter ved utviklingsvansker og flerspråklighet
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Dette kurset omhandler språkrelaterte vansker som utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), samt dysleksi og leseforståelsesvansker. Vansker av utviklingsmessig art, som Williams syndrom og autismespekteret vil bli tatt opp. I tillegg vil studentene møte begrepet to- og flerspråklighet. Kurset vil ta opp hva flerspråklighet innebærer, og hvilke fordeler og mulige ulemper det å vokse opp med flere språk kan medføre. Dette temaet vil først og fremst bli behandlet med utgangspunkt i barn med typisk språkutvikling, men de konsekvensene flerspråklighet kan ha i forbindelse med språkvansker, vil også bli diskutert. Etter gjennomført kurs skal studenten ha utviklet en forståelse av årsakene til de vanligste språkvanskene og kjennskap til hovedsymptomene på slike vansker. De vil ha en grunnleggende kunnskap om verktøy som er sentrale med hensyn til å identifisere og diagnostisere et spekter av problemer relatert til språkvansker, flerspråklighet, dysleksi og autisme. Med utgangspunkt i kurset vil studentene kunne identifisere barn med språkproblemer, dysleksi og autisme ut fra diagnostiske kriterier og vanlige symptomer.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført kurs vil studenten ha en grunnleggende kunnskap om problemstillinger og analytiske perspektiver knyttet til:
- flerspråklig utvikling, inklusive hørselshemmede/cochleaimplanterte barns språkutvikling
- språktypologiske forskjeller
- norsk som andrespråk
- språk- og lesevansker hos minoritetsspråklige elever
- morsmålsbasert kartlegging av minoritetsspråklige elevers språk og kommunikasjon
Ferdigheter
Etter fullført kurs vil studenten ha grunnleggende kunnskap om et utvalg oversatte og tilpassede kartleggingsprøver. I tillegg til å få kunnskap om hensikten og bruken av testene, vil studenten få innsikt i hvordan man gjennomfører skåring og vurdering av testene.
Generell kompetanse
Etter fullført kurs vil studenten kunne:
- Kartlegge og forklare et autentisk materiale
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og plenumsdiskusjoner. Emnet har obligatoriske arbeidskrav. Det forutsettes at alle studenter regelmessig bruker gjeldende læringsplattform.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte på samlingene
- To obligatoriske innleveringer
Mer om vurdering
For å få gå opp til eksamen må du ha deltatt i 80 % av undervisningen og fått godkjent to obligatoriske innleveringer. Det er kun egen og barns sykdom eller lignende som er gyldige fraværsgrunner.
Gyldighet av obligatorisk aktivitet: 4 semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Logopedi (MLOGO)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Logopedi
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og litteratur
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"