course-details-portlet

LGU53005

Naturfag 2 (5-10) emne 2

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2019
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappevurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Naturfag 2, emne 2 henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, geofag, astronomi og teknologi.
Emnet skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 5.-10. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for på egen hånd og i samarbeid med andre å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forskningsbasert kunnskap om elevenes faglige utvikling gjennom hele grunnskolen. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese og regne og bruke digitale verktøy. Videre skal emnet stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagundervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.
Emnet supplerer Na2 Emne1 , 15 stp, og skal sammen med de to emnene i Na1 danne grunnlag for å gi faglig trygghet på hele bredden av grunnskolefaget for 5.-10. trinn. På noen sentrale faglige og fagdidaktiske områder skal det også utvikles dypere kunnskap.
Denne emnebeskrivelsen for Naturfag 2 for 5.-10. bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn fra 2010. Emnebeskrivelsen beskriver organisering, arbeidsformer og vurderingsordning for emnet ved NTNU, Institutt for lærerutdanning

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien - fysiologi og fysikk
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres i fysikk
- har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- har kunnskap om kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
- har kunnskap om eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
- har kunnskap om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
- har kunnskap om de store værsystemene som bestemmer mye av vær og klima i Norge, og hvordan vær og klima påvirker naturen og samfunnet
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kunnskap om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette
- har kunnskap om næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer

Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle undervisningsopplegg i fysiologi og fysikk som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter innen fysiologi og fysikk
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff i fysiologi og fysikk, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
- kan bruke naturfaget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse av og oversikt over sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan ta stilling til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innenfor fysiologi/fysikk og evner å løse disse i et kollegialt miljø

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer tilpasset fagemnene. Erfaringsbasert og utforskende læring med utgangspunkt i studentaktive læringselementer som feltarbeid (observasjon, undersøkelser og kartlegging av miljøforhold) og laboratoriearbeid (forsøk og eksperimenter) og argumentering vil stå sentralt. Videre utdyping av faglig og didaktisk bruk av IKT -verktøy til animasjoner, simuleringer og modelleringer innenfor naturfaglige tema inngår i oppbygningen av studentenes digitale kompetanse. Forelesningsformen vil, sammen med samtaleundervisning i klasse, bli brukt til å gi oversikt, avklare faglige problem, presentere sentral kunnskap og arbeide med eksempler og oppgaver. Studentaktive arbeidsformer med selvstudium, individuelt arbeid og arbeid i grupper med oppgaver og prosjekter, er viktige deler av studiet. Videre forventes det at studentene bruker høgskolens bibliotek og andre kilder til informasjon og læring aktivt, og forbereder seg til planlagt undervisning. Studentenes arbeid med emnet vil bli vurdert med både formative og summative vurderingsformer.

Studentene vil i løpet av studiet bli gitt et antall obligatoriske oppdrag, skriftlige og muntlige oppgaver og praktisk arbeid. Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen finnes i semesterplanen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Diverse laboratorieøvelser i fysikk med tilhørende rapport
  • Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon
  • Mappe med diverse oppgaver/rapporter innen biologi

Mer om vurdering

Vurderingsordning:
Mappevurdering bestående av 8 delvurderinger og tilhørende obligatoriske aktivitetskrav.

Obligatoriske aktivitetskrav er knyttet til delvurdering 1 og 2.
Det gis ikke kompensatorisk arbeid for manglende obligatorisk tilstedeværelse.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Del 1: Skriftlig eksamen i fysikk
Tillatt hjelpemiddel: En enkel kalkulator (hjelpemiddelkode D)

Obligatoriske aktivitetskrav knyttet til Del 1:
- Diverse laboratorieøvelser i fysikk med tilhørende rapport
- Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon

Del 2:
Muntlig eksamen i biologi
Ingen hjelpemidler tillatt

Obligatoriske aktivitetskrav knyttet til Del 2:
- Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon
- Mappe med diverse oppgaver/rapporter innen biologi.

Del 3:
Øving: Praktisk arbeid i teknologi og design.

Del 4:
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design.

Del 5:
Arbeid bestående av diverse disseksjoner i biologi.

Del 6:
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi.

Del 7:
Oppgave: Deltakelse på seminar innen seksualundervisning.

Del 8:
Praktisk Eksamen i ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning.

Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5-10 (LTGLU5-10)
Grunnskolelærerutdanning 5-10 med vekt på realfag (LTGLU5-10R)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
4NA25-10 15 sp
MGLU3507 7,5 sp
MGLU3508 5 sp
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Biologi
  • Fysikk
  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2018

Skriftlig eksamen: Fysikk
Vekting 60/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode D Dato 01.12.2018 Tid 09:00 Varighet 4 timer
Sted og rom for skriftlig eksamen: fysikk

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL110 hvit sone
Muntlig eksamen: Biologi
Vekting 40/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode E Dato 07.12.2018 Varighet 30 minutter
Deltagelse: Teknologi og design
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått
Deltagelse: Diverse disseksjoner i biologi
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått
Deltagelse: Seminar innen seksualundervisning
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått
Praktisk eksamen: Ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2019

Skriftlig eksamen: Fysikk
Vekting 60/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode D Dato 05.06.2019 Tid 09:00 Varighet 4 timer
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Muntlig eksamen: Biologi
Vekting 40/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode E Varighet 30 minutter
Deltagelse: Teknologi og design (1)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 1) OBS! Oppgitt eksamensdato er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design (2)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 2) OBS! Oppgitt eksamensdato for rapporten er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Deltagelse: Diverse disseksjoner i biologi (3)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 3) OBS! Oppgitt eksamensdato er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi (4)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 4) OBS! Oppgitt eksamensdato for mappa er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Deltagelse: Seminar innen seksualundervisning (5)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 5) OBS! Oppgitt eksamensdato for seminar er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Praktisk eksamen: Ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning (6)
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/Ikke bestått Dato 01.06.2019
  • Øvrige kommentarer
  • 6) OBS! Oppgitt eksamensdato for øvelsen er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.