Emne - Naturfag 2 (5-10) emne 2 - LGU53005
Naturfag 2 (5-10) emne 2
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Naturfag 2, emne 2 henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, geofag, astronomi og teknologi.
Emnet skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 5.-10. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for på egen hånd og i samarbeid med andre å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forskningsbasert kunnskap om elevenes faglige utvikling gjennom hele grunnskolen. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese og regne og bruke digitale verktøy. Videre skal emnet stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagundervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.
Emnet supplerer Na2 Emne1 , 15 stp, og skal sammen med de to emnene i Na1 danne grunnlag for å gi faglig trygghet på hele bredden av grunnskolefaget for 5.-10. trinn. På noen sentrale faglige og fagdidaktiske områder skal det også utvikles dypere kunnskap.
Denne emnebeskrivelsen for Naturfag 2 for 5.-10. bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn fra 2010. Emnebeskrivelsen beskriver organisering, arbeidsformer og vurderingsordning for emnet ved NTNU, Institutt for lærerutdanning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien - fysiologi og fysikk
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres i fysikk
- har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- har kunnskap om kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
- har kunnskap om eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
- har kunnskap om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
- har kunnskap om de store værsystemene som bestemmer mye av vær og klima i Norge, og hvordan vær og klima påvirker naturen og samfunnet
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kunnskap om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette
- har kunnskap om næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle undervisningsopplegg i fysiologi og fysikk som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter innen fysiologi og fysikk
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff i fysiologi og fysikk, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
- kan bruke naturfaget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har god forståelse av og oversikt over sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan ta stilling til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innenfor fysiologi/fysikk og evner å løse disse i et kollegialt miljø
Læringsformer og aktiviteter
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer tilpasset fagemnene. Erfaringsbasert og utforskende læring med utgangspunkt i studentaktive læringselementer som feltarbeid (observasjon, undersøkelser og kartlegging av miljøforhold) og laboratoriearbeid (forsøk og eksperimenter) og argumentering vil stå sentralt. Videre utdyping av faglig og didaktisk bruk av IKT -verktøy til animasjoner, simuleringer og modelleringer innenfor naturfaglige tema inngår i oppbygningen av studentenes digitale kompetanse. Forelesningsformen vil, sammen med samtaleundervisning i klasse, bli brukt til å gi oversikt, avklare faglige problem, presentere sentral kunnskap og arbeide med eksempler og oppgaver. Studentaktive arbeidsformer med selvstudium, individuelt arbeid og arbeid i grupper med oppgaver og prosjekter, er viktige deler av studiet. Videre forventes det at studentene bruker høgskolens bibliotek og andre kilder til informasjon og læring aktivt, og forbereder seg til planlagt undervisning. Studentenes arbeid med emnet vil bli vurdert med både formative og summative vurderingsformer.
Studentene vil i løpet av studiet bli gitt et antall obligatoriske oppdrag, skriftlige og muntlige oppgaver og praktisk arbeid. Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen finnes i semesterplanen.
Obligatoriske aktiviteter
- Diverse laboratorieøvelser i fysikk med tilhørende rapport
- Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon
- Mappe med diverse oppgaver/rapporter innen biologi
Mer om vurdering
Vurderingsordning:
Mappevurdering bestående av 8 delvurderinger og tilhørende obligatoriske aktivitetskrav.
Obligatoriske aktivitetskrav er knyttet til delvurdering 1 og 2.
Det gis ikke kompensatorisk arbeid for manglende obligatorisk tilstedeværelse.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Del 1: Skriftlig eksamen i fysikk
Tillatt hjelpemiddel: En enkel kalkulator (hjelpemiddelkode D)
Obligatoriske aktivitetskrav knyttet til Del 1:
- Diverse laboratorieøvelser i fysikk med tilhørende rapport
- Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon
Del 2:
Muntlig eksamen i biologi
Ingen hjelpemidler tillatt
Obligatoriske aktivitetskrav knyttet til Del 2:
- Deltakelse i naturvitenskapshistorieseminar, inkl. gruppepresentasjon
- Mappe med diverse oppgaver/rapporter innen biologi.
Del 3:
Øving: Praktisk arbeid i teknologi og design.
Del 4:
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design.
Del 5:
Arbeid bestående av diverse disseksjoner i biologi.
Del 6:
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi.
Del 7:
Oppgave: Deltakelse på seminar innen seksualundervisning.
Del 8:
Praktisk Eksamen i ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5-10 (LTGLU5-10)
Grunnskolelærerutdanning 5-10 med vekt på realfag (LTGLU5-10R)
Anbefalte forkunnskaper
Naturfag 1
Det er en fordel å ha bakgrunn fra et eller flere av naturfagene fra videregående skole.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
4NA25-10 | 15 sp | |
MGLU3507 | 7,5 sp | |
MGLU3508 | 5 sp |
Fagområder
- Biologi
- Fysikk
- Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2018
Skriftlig eksamen: Fysikk
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Muntlig eksamen: Biologi
Deltagelse: Teknologi og design
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design
Deltagelse: Diverse disseksjoner i biologi
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi
Deltagelse: Seminar innen seksualundervisning
Praktisk eksamen: Ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning
Ordinær eksamen - Vår 2019
Skriftlig eksamen: Fysikk
Muntlig eksamen: Biologi
Deltagelse: Teknologi og design (1)
- Øvrige kommentarer
- 1) OBS! Oppgitt eksamensdato er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Rapport fra praktisk arbeid i teknologi og design (2)
- Øvrige kommentarer
- 2) OBS! Oppgitt eksamensdato for rapporten er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Deltagelse: Diverse disseksjoner i biologi (3)
- Øvrige kommentarer
- 3) OBS! Oppgitt eksamensdato er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Mappe med rapporter fra disseksjonsarbeidet i biologi (4)
- Øvrige kommentarer
- 4) OBS! Oppgitt eksamensdato for mappa er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Deltagelse: Seminar innen seksualundervisning (5)
- Øvrige kommentarer
- 5) OBS! Oppgitt eksamensdato for seminar er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.
Praktisk eksamen: Ferdigheter og generell kompetanse knyttet til tema seksualundervisning (6)
- Øvrige kommentarer
- 6) OBS! Oppgitt eksamensdato for øvelsen er bare en teknisk formalitet. Du får dato for innlevering / utførelse av din faglærer.