Emne - Medborgerskap i arkiv og museer: Relevans, åpenhet, deltakelse - LBAS2003
LBAS2003 - Medborgerskap i arkiv og museer: Relevans, åpenhet, deltakelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 70/100 | |||
Hjemmeeksamen | 30/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om norsk offentlighet og demokrati, og om arkivenes og museenes funksjoner som institusjoner i demokratiets tjeneste, både før og nå. Det gis introduksjon til ulike demokratiteorier og betegnelsen demokratisk medborgerskap belyses gjennom eksempler på hvordan arkiver og museer kan forberede enkeltmennesker til aktiv deltakelse i samfunnslivet gjennom tilgjengeliggjøring av informasjon og ulike former for kunnskapsformidling.
Den digitale tidsalderen har åpnet nye muligheter for kommunikasjon og samhandling mellom enkeltmennesker og mellom myndigheter og borgere. Digitaliseringsløftet i arkiv- og museumssektoren utgjør en del av dette samtidsbildet. Digitaliseringen rommer imidlertid også nye utfordringer, og i emnet retter vi kritisk søkelys mot de politiske idealene og den ressurskrevende satsningen på "den digitale allmenningen": Hvordan transformerer den digitale informasjonsteknologien den politiske og kulturelle offentligheten? Er all digitaliseringen nødvendigvis positivt for den enkelte og for samfunnet? Hvordan er digitaliseringen med på å skape nye muligheter, men også store utfordringer, for arkiver og museer i arbeidet med å utfylle samfunnsrollen de er pålagt - og har påtatt seg?
Undervisningen i emnets arkivfaglige del har som mål å gi innsikter fra politikk, praksisfelt og arkivvitenskap, samt arkivformidling. Et overgripende tema er hvordan endringene digitaliseringen har ført med seg preger oss som brukere av dokumentasjon og som medborgere.
Pensum og undervisning i emnets museumsfaglige del inneholder ulike innganger til forståelser av medborgerskap og museum, med fokus på museenes utadrettede virksomhet og samfunnets krav om at museer skal være relevante. Kritisk tenking om hva dialog og deltakelse kan bety i museers (og arkivers) formidlingsarbeid står sentralt, og vi diskuterer museers rolle mellom autoritative kunnskapsformidlere og politiske aktivister i en åpen og demokratisk offentlig debatt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hva offentlighet og demokrati innebærer i samfunnsvitenskapelig perspektiv
- demokratiteorier
- norske arkiver og museers rolle som samfunnsinstitusjoner, før og nå
- hva medborgerskap innebærer, og hvordan arkiver og museer kan bidra til økt medborgerskapskompetanse i samfunnet
- hva relevans, dialog og deltakelse kan bety for arkiver og museer
- digitalisering som samfunnsfenomen
- hvordan digital informasjonsteknologi kan endre politisk og kulturell offentlighet
- hvordan digital informasjonsteknologi kan endre arkiver og museers samfunnsrolle
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for digitalisering som samfunnsfenomen og digitisering som arbeidsprosesser i arkiv og museum
- vurdere hva slags materiale som egner seg for digitalisering
- anvende faglitteratur til å begrunne egne vurderinger og standpunkter på arkiv- og museumsfeltet
- formidle sine fagkunnskaper skriftlig, på en etterrettelig og leservennlig måte
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til hvordan digitalisering påvirker samfunnet og offentligheten
- har et bevisst forhold til hvordan arbeid i arkiver og museer kan påvirke og blir påvirket av samfunnet og offentligheten
- kan bidra til planlegging av digitaliseringsprosesser i arkiver og museer
- kan uttrykke seg faglig, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Kombinasjon av forelesninger, ekskursjoner, gruppeoppgaver og skriftlige arbeider. Dersom praksisinstitusjoner ønsker å bruke BA-studenter til f.eks. forprosjekter, workshop eller utprøving av ulik art, vil vi legge til rette for samarbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Leselogg
- Utkast til semesteroppgave
Mer om vurdering
Eksamen
Eksamen består av to delvurderinger:
- Semesteroppgave (70 % av samlet karakter i emnet)
- Hjemmeeksamen (30 % av samlet karakter i emnet)
Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Leselogg. Oppgaven gis i starten av semesteret.
- Utkast til semesteroppgaven. Oppgaven gis i starten av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
LBAS1001, LBAS1002, LBAS1003, LBAS1004, LBAS2001
Kursmateriell
Pensumliste legges ut på Blackboard ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret.
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Teknologiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
30/100
Utlevering
10.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Oppgave
70/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 30/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 70/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"