course-details-portlet

LÆR2002 - Utdanning for bærekraftig utvikling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Bærekraftig utvikling er et sentralt tema i samfunn og skole. Dette emnet vil gi kandidatene en brei innføring i temaet og utvikle deres kompetanse i å kunne undervise om bærekraftig utvikling på en adekvat måte for elever på ulike nivåer. Bærekraftig utvikling handler i utgangspunktet om å ivareta livet på jorda inkludert menneskene og å innrette seg slik at også kommende generasjoner kan få sine behov dekka. Temaet er et vidt felt der miljømessige, sosiale og økonomiske interesser og forståelser brytes mot hverandre. Det er et mål at kandidatene skal oppnå et reflektert forhold til bærekraftig utvikling og at de på basis av dette kan utvikle og gjennomføre undervisning i temaet slik at elevene engasjeres og utvikler handlingskompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • forstår sammenhenger mellom miljømessige, sosiale og økonomiske forhold som er nødvendig for å oppnå bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om det natur- og miljøfaglige grunnlaget for bærekraftig utvikling
  • har innsikt i hvordan politiske og samfunnsmessige forhold spiller inn på mulighetene for en bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om noen sentrale utfordringer for en bærekraftig framtid, globalt og lokalt
  • har god innsikt i det tverrgående temaet utdanning for bærekraftig utvikling i læreplanene for grunnutdanninga

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere informasjon innen bærekraftfeltet og analysere ulike aktørers posisjoner og hensikter
  • kan legge til rette for undervisning i bærekraftig utvikling på en slik måte at temaene håndteres på en reflektert og kritisk måte.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere ulike kilder i analyser av komplekse problemstillinger innen feltet bærekraftig utvikling
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i feltet til å bygge opp engasjerende undervisning for elever

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og gruppediskusjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • 2 Individuelle innleveringer

Mer om vurdering

Eksamen i emnet er en semesteroppgave som leveres ut i første del av semesteret, og leveres inn på slutten av semesteret.

Kursmateriell

Pensumliste publiseres på nett.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Naturfag
  • Samfunnsfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Utlevering
13.12.2024

Innlevering
20.12.2024


09:00


09:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU