Emne - Bærekraftig framtid og læreres identitet - LÆR2001
LÆR2001 - Bærekraftig framtid og læreres identitet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Lærerstudentene er personer som har utviklet kompetanse og identitet gjennom livsløp og livserfaringer som omfatter ulike kontekster. Disse livshistoriene har noe å si for deres sosialisering og læring når de trer inn i nye fellesskap i lærerutdanningen og i praksisskolene. Identitetsdanning og læring i lærerutdanningen vil bli innlemma i lærerstudenters livshistorier som strekker seg tilbake i tid og over i andre kontekster. Verdier, holdninger og personlige trekk i lærerstudentenes livshistorie utgjør et engasjement i deres faglige og profesjonelle utøvelse og det medvirker når de tar stilling til hvordan kunnskapen i lærerutdanningen kan brukes.
Studentenes profesjonelle identitet utvikles også ved at de ser for seg en framtid i den sosiale sammenhengen som det å være lærer i skolen er. De trenger å adressere kunnskapen i framtiden og forestillinger om hva som kreves for å utvikle fag og skolekultur for en bærekraftig framtid. Lærerstudentenes identitet utvikles i rommet mellom deres nærvær til elevenes interesser og behov for kunnskap, og skolekulturens evne til å mediere disse prosessene.
Læringsutbytte
Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. Etter fullført emne skal studentene ha følgende samlede læringsutbytte som utgangspunkt for utvikling i læreryrket:
- Studentene kan formulere hva som er kjennetegn på en bærekraftig skolekultur
- Studentene kan analysere og drøfte hvordan de kan bidra til utvikling av en bærekraftig skolekultur
- Studentene kan drøfte hvordan de kan utvikle sin selvforståelse gjennom deltakelse i det kollektivet som formes av skolekulturen
Læringsformer og aktiviteter
I emnet vil det være seminarklassens felles oppgave å bruke gruppearbeid og plenumsdiskusjoner til å gjenkjenne at lærerstudentene kommer inn i lærerutdanningen med forskjellige livsløp og ønsker for arbeidet i skolen. Ved å tolke praksiserfaringer og fagtekster i fellesskap gis lærerstudentene ansvar for å gi hverandre mulighet til å utforske og ta stilling til hvordan kunnskapen gjennom lærerutdanningen kan brukes til å utvikle skolekulturer som er bærekraftige og bidrar til alle elevers behov for kunnskap mot framtida. Vi vil at studentene gjennom denne felles oppgaven skal utvikle seg i forhold til en kollektiv identitet som lærere og gjenkjenne sin autonomi som lærer i sitt arbeid i skolen i framtida.
Emnet har ikke obligatorisk oppmøte, men arbeidskrav og eksamensoppgaver forutsetter at dere deltar på seminarene. En viktig hensikt med seminarene er at de gir praktisk erfaring med å danne fellesskap der alle er deltakere. Arbeidskravene og eksamensoppgavene er knyttet opp mot det arbeidet som gruppene som fellesskap gjør. Gruppene etableres på første seminar og de leverer det første kollektive arbeidskravet mellom andre og tredje seminar.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppeoppgave til veiledning
- Individuell oppgave til veiledning
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- En kollektiv skriftlig tekst utviklet gjennom deltakelse i ei gruppe i seminarklassen
- En individuell tekst som setter de personlige livserfaringene i forhold til det framtidige lærerarbeidet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
13.12.2024Innlevering
20.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"