Emne - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen - LÆR1000
LÆR1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar utgangspunkt i skolens samfunnsmandat, det kunnskapsmessige og etiske grunnlaget for lærerens praksis og hva det kan bety for utviklingen av lærerprofesjonalitet. Emnet gir en innføring i ulike syn på kunnskap, læring og danning i et profesjons- og samfunnsperspektiv og hvilken betydning det kan ha for barn og unges læringsbetingelser. Studenten får øvelse i å reflektere kritisk over sin egen rolle som lærer og bli bevisst skolens betydning for utviklingen av et demokratisk og mangfoldig samfunn. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen av forholdet mellom teori og praksis. Studentenes egne erfaringer og forventinger er sentrale i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begrepene kunnskap, læring og danning og hvordan ulike tilnærminger til disse begrepene har betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet
- har kunnskap om skolens samfunnsmandat og opplæringens verdigrunnlag og hvordan disse kommer til uttrykk i skolens styringsdokumenter
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og ytre seg om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap, læring og danning
- kan delta i faglige samtaler og føre faglige resonnement om pedagogisk praksis
- kan reflektere over og ytre seg om didaktiske problemstillinger i lys av skolens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- kan identifisere etiske problemstillinger relatert til praksis
- kan reflektere over og ytre seg om barn og unges læringsbetingelser i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskning for å kunne anvende denne kunnskapen i utviklingen av egen profesjonsutøvelse
- kan behandle og formidle emnets fagstoff på en selvstendig måte
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i programspesifikke grupper, men kan brytes opp med seminar på tvers av studieprogrammene. I undervisningen legges det vekt på varierte arbeidsformer, der studentene spesielt øves opp i å samtale om og kritisk reflektere over pedagogiske problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Indivduelt refleksjonsarbeid
- Refleksjonsarbeid i grupppe
- 75 % oppmøte i undervisningen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PPU4410 | 7.5 | HØST 2019 | |
PPU4601 | 7.5 | HØST 2019 | |
PPU4110 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU11001 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU51001 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU51012 | 7.5 | HØST 2019 | |
MGLU1112 | 7.5 | HØST 2019 | |
MGLU1512 | 7.5 | HØST 2019 | |
PPU4000 | 7.5 | HØST 2019 | |
YFL4300 | 7.5 | HØST 2019 | |
YFL1000 | 7.5 | HØST 2022 | |
PPU1000 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Praktisk pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell oppgave
100/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"