Emne - Bærekraft, bygde omgivelser og infrastruktur - KULT6503
KULT6503 - Bærekraft, bygde omgivelser og infrastruktur
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 10 dager |
Faglig innhold
Klimaendringer og vedtatte bærekraftsmål er vår tids store samfunnsutfordringer. Særlige våre bygde omgivelser som byer, bygder, bygg og infrastruktur må på den ene siden omstilles for å tåle en ny klimasituasjon, og på den andre siden endres for å bidra til å nå bærekraftsmålene. Bærekraftig klimaomstilling vil altså medføre endringer i den teknologiske infrastrukturen som våre byer, tettsteder og bygder er bygd opp av, og det vil også medføre omstilling i hvordan vi bor, jobber og lever våre liv, i menneskers forbruk og etablerte praksiser. Når nye miljøvennlige teknologier i enkelte tilfeller skal erstatte eksisterende teknologier, samtidig som eksisterende teknologier må tilpasses nye krav og nye sosiale praksiser, fordrer det kunnskap ikke bare om teknologiene, men også om sammenhengene de inngår i, og dermed også menneskene som er del av disse nettverkene. I slike omstillingsprosesser blir kunnskap om sammenhengen mellom teknologi- og samfunnsutvikling avgjørende for å lykkes.
Emnet vil gjøre deltakerne kjent med grunnleggende perspektiver på grønne bygg, planlegging, byutvikling og infrastrukturendring mtp å forstå hvordan dagens bygg, bygder, byer og infrastruktur har blitt til, hvordan tidligere endringer har forandret måten vi lever på, og hva dette sier om den bærekraftige omstillingen vi står overfor. Lokale kontroverser rundt planlegging og gjennomføring av bærekraftig omstilling er ikke uvanlig. Mellom de tekniske mulighetene og visjonene for nye praksiser er derfor lokaldemokratiet sentralt for den bærekraftige samfunnsutviklingen. Emnet vil derfor også gi kunnskap om hva som kan skape polarisering og ekskludering, og hva som kan styrke lokaldemokrati og medvirkning når eksisterende teknologier, praksiser, prosesser og rutiner utfordres av klimaendringer og bærekraftig omstilling som f.eks. peker i retning av alternative visjoner som utfordrer forventninger til evig vekst og teknologisk innovasjon og fremskritt i omstillingen til et mer sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftig samfunn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har kunnskap om
- sentrale visjoner for en bærekraftig fremtid
- hvordan dagens bygde omgivelser og infrastrukturer har blitt til
- hvordan endringer i bygde omgivelser og måten vi lever på påvirker hverandre
- hvordan styrke lokaldemokrati i endringsprosesser
- kontroverser kan oppstå under samfunnsplanlegging og teknologiutvikling
Ferdigheter
Kandidatene
- kan anvende relevante begrep og teorier for å forklare og forstå hvordan eksisterende praksiser, prosesser og rutiner kan påvirkes til å bli mer sosialt, miljømessig og økonomiske bærekraftige.
- har kjennskap eksempler på tiltak som kan bidra til å løfte omstillingen videre fra enkelte omstillingstiltak til bred omstilling
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle kommunene har i en omstilling til lavutslippssamfunnet og hva slags virkemidler det er behov for, også mtp inkludering.
Generell kompetanse
Kandidatene kan
- forstår hvordan praksiser, prosesser og rutiner kan påvirkes til å bli mer sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftige.
- forstår inkluderende omstilling og tiltak som kan motvirke polarisering i bærekraftig utvikling
- delta i prosesser der bærekraftige endringer designes, planlegges, utvikles, driftes og brukes.
Læringsformer og aktiviteter
Det gis undervisning i form av forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid. Forberedelse før hver samling må påregnes. Under kurset vil deltakerne bli oppfordret til å reflektere over egne erfaringer og utfordringer i egen organisasjon.
Obligatoriske aktiviteter
- To godkjente arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurdering i emnet gis på grunnlag av en hjemmeeksamen. For å få levere denne forutsettes det at man har fått godkjent to obligatoriske øvinger. Den avsluttende hjemmeeksamen leveres individuelt eller i mindre grupper.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav/adgangsbegrensning: Jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse.
Kursmateriell
Annonseres ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IØ6206 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsfag
Ansvarlig enhet
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Innlevering
29.11.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"