Emne - Kjønn og mangfold i organisasjon og ledelse - KULT6502
KULT6502 - Kjønn og mangfold i organisasjon og ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I norsk sammenheng forventes det at alle organisasjoner jobber aktivt, målrettet og planmessig for å skape økt likestilling og hindre diskriminering. Likestilling mellom kjønnene er også et eget bærekraftsmål, og ‘økt mangfold’ inngår i mange virksomheters personalstrategier. Samtidig vet vi at dette er mål som gjerne drukner i en hektisk arbeidshverdag, i tillegg til at det krever kunnskap og erfaring for å iverksette relevante tiltak. I dette emnet legger vi derfor vekt på hvordan arbeid for likestilling og inkludering kan innlemmes i en organisasjons kjernevirksomhet og pågående endringsprosesser. Formålet er å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å utvikle tiltak og jobbe forebyggende på måter som ikke bare gir kortsiktige løsninger, men varig kulturendring.
Et viktig grunnlag for å lykkes med å skape kulturendring for likestilling og inkludering ligger i å forstå mekanismene som i utgangspunktet skaper forskjeller og ulikhet. Emnet gir derfor en innføring i hvordan kjønn, rase, etnisitet, seksualitet og funksjonsevne virker i forskjellige kontekster. Studentene vil lære seg å gjenkjenne ulikhet og få verktøy for å jobbe videre med bevisstgjøring og kunnskapsdeling. Læringsaktivitetene vil ta utgangspunkt i konkrete situasjoner og problemstillinger i studentenes egne erfaringer og arbeidsliv.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten vil:
- få kunnskap om hvordan arbeid med likestilling og inkludering kan gjøres i praksis.
- få kunnskap om retningslinjer for likestillings- og antidiskrimineringsarbeid i norsk arbeidsliv.
- få kunnskap om hvordan sosiale kategorier som kjønn, rase, etnisitet, seksualitet og funksjonsevne virker hver for seg og sammen på måter som skaper ulikestilling.
Ferdigheter:
Studenten vil gjennom emnet:
- bli i stand til å skape økt bevissthet og iverksette endringstiltak for økt likestilling og inkludering.
- bli i stand til å reflektere kritisk over egen praksis.
- utvikle ferdigheter i å gjenkjenne og forstå ulikhetsmekanismer.
Generell kompetanse:
- Studenten får kompetanse i å drive inkluderende omstillingsarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Det gis undervisning i form av forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid i to samlinger á to dager. Noe forberedelse før hver samling må påregnes. Under kurset vil deltakerne bli oppfordret til å formulere utfordringer de selv står foran - eller midt oppi - knyttet til likestilling, mangfold og ulikhet i organisasjon/arbeidsliv. Dette kan for eksempel handle om innovasjon, organisasjonsarbeid, medvirkningsprosesser o.l.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig øving
Mer om vurdering
Vurdering i emnet gis på grunnlag av en semesteroppgave. For å få levere denne forutsettes det at man har fått godkjent en obligatoriske øving. Den avsluttende semesteroppgaven leveres individuelt eller i mindre grupper.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Kursmateriell
Vil bli opplyst om ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsfag
- Elisabeth Stubberud
- Guro Korsnes Kristensen
- Jennifer Elise Branlat
- Priscilla Marie Ringrose
- Siri Øyslebø Sørensen
- Zoran Lee Pecic
Ansvarlig enhet
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Semesteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Semesteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"