Emne - Bærekraftig omstilling - KULT6501
KULT6501 - Bærekraftig omstilling
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Det grønne skiftet griper inn i samtlige sektorer av samfunnet (feks energi, IKT, transport, maritim, utdanning og helse). Gitt klimaendringene og behovet for å omstille samfunnet i en mer bærekraftig retning er det også viktig at endringene skjer hurtig. Behovet for innovasjonsarbeid kombinert med behovet for hurtig omstilling på tvers av sektorer gir store muligheter, men samtidig en rekke samfunnsutfordringer som må håndteres.
Dette faget tar utgangspunkt i teorier om bærekraftig omstilling og ulike perspektiv, verktøy og metoder for å drive bærekraftig omstillingsarbeid. Faget baserer seg på innsikter fra innovasjonsstudier, sosiologi, historie, statsvitenskap, organisasjonsstudier og teknologi- og vitenskapsstudier og legger særlig vekt på å forstå samspillet mellom samfunnsmessige og teknologiske endringer.
Faget har et todelt fokus: På den ene siden, å forstå teknologiske og sosiale endringsprosesser som vokser frem rundt bærekraftig omstilling, og å forstå hvordan disse kan fremmes og akselereres. På den andre siden, å forstå viktige strategiske, sosiale, etiske og teknologiske avveiinger som må gjøres for å unngå at bærekraftig omstilling går på bekostning av andre viktige samfunnsmål. Viktige spørsmål som vil belyses i kurset er:
- Hva er de sosiale, kulturelle og organisasjonsmessige betingelsene for bærekraftig omstilling på ulike samfunnsnivå (fra husholdninger, via organisasjoner og bedrifter til stater), og hvordan kan man arbeide for å fremme disse?
- Hvilke roller spiller ulike aktører som for eksempel bedrifter, virkemiddelapparat, stat, politikere og vanlige borgere i energi, miljø - og klimarelaterte innovasjons- og omstillingsprosesser?
- Hvordan kan man arbeide for å komme forbi sosiale, teknologiske og økonomiske barrierer som hindrer utvikling og implementering av nye energi og klima-relaterte løsninger?
- Hvilke konflikter og kontroverser kan oppstå rundt bærekraftig omstilling og hvordan kan man arbeide for å håndtere dem på best mulig måte? Hva betyr slike konflikter for omstilling?
- Hvordan kan man forene hensynet til et inkluderende og demokratisk samfunn med behovet for en hurtig teknologi- og samfunnsomstilling i mer miljø- og klimavennlig retning?
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studenten forstår sosiale, kulturelle og organisasjonsmessige betingelsene for bærekraftig omstilling på ulike samfunnsnivå
- Studenten behersker teoretiske perspektiver for konkrete analyser av samfunnsomstilling og innovasjonsprosesser knyttet til energi, miljø og klima
- Studenten kan knytte innovasjonsutfordringer i offentlig og privat sektor til bærekraft
Ferdigheter:
- Studenten kan anvende relevante begreper og teorier for å analysere og forstå utfordringer knyttet til bærekraftig omstilling og samfunnsendring
- Reflektere kritisk over problemer og utfordringer knyttet til energi, klima og miljørelaterte omstillingsprosesser i offentlig og privat sektor.
- Studenten får utviklet kjennskap til prosessorienterte verktøy som kan brukes i en bedrift/organisasjon for å belyse omstillingsarbeid og mulige konsekvenser av omstillingsarbeid realtert til energi, klima og bærekraft
- Studenten kan formidle kunnskap skriftlig gjennom argumenterende tekster
Generell kompetanse:
- Studenten kan virke som rådgiver i en bedrift/organisasjon som ønsker å forstå hvordan drive omstillingsarbeid, og å forstå hvordan bærekraftig omstilling påviker og kan påvirkes av enheten
Læringsformer og aktiviteter
Det gis undervisning i form av forelesninger, diskusjoner og gruppeøvinger i to samlinger á to dager, mens øvrig arbeid utføres individuelt eller i grupper. Noe forberedelse før hver samling må påregnes. Det skal leveres en øvingsoppgave underveis. Deltakerne bør før kursstart formulere en utfordring de selv står foran - eller midt oppi - knyttet til bærekraftig omstilling. Dette kan for eksempel handle om innovasjon, organisasjonsarbeid, medvirkningsprosesser o.l. Problemstillingen vil danne grunnlag for arbeid med øvingsoppgave og avsluttende prosjektoppgave. Øvingsoppgaven er en "foroppgave" til den endelige prosjektoppgaven, og skal leveres før andre samling. Arbeidet gjøres individuelt eller i grupper på inntil tre medlemmer.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvingsoppgave
Mer om vurdering
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav/adgangsbegrensning: Jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Samfunnsfag
Ansvarlig enhet
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Prosjektoppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"