course-details-portlet

KULT2201 - STS: Digitalisering og samfunnsendring

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 A

Faglig innhold

Dette emnet utforsker forholdet mellom digital teknologi og samfunnsendring. Emnet tematiserer hvordan digitalisering former viktige aspekt i samfunnet som digitalisering av arbeidsliv, helse, overvåkning, identitet og kultur. Med en særlig interesse for brukerens rolle i teknologisk utvikling har emnet som mål å vise hvordan store teknologiske skift fortoner seg i folks hverdag, og hvordan teknologisk utvikling ikke er forutbestemt eller ensbetydende med framskritt. Emnet gir en kritisk tilnærming til luftige visjoner om digitaliseringens potensial, og løfter fram nyanserte forståelser av hva digitalisering gjør og ikke gjør i samfunnet.

Emnet har sitt teoretiske utgangspunkt i Teknologi- og vitenskapsstudier (STS) som er opptatt av hvordan teknologi og samfunn former hverandre, men trekker også på nærliggende felt. Emnet har også et inkluderings- og mangfoldsperspektiv for å forstå hvordan digital teknologi kan ekskludere sårbare grupper, forsterke ulikheter og bidra til diskriminering - eller omvendt; gi muligheter til minoriteter, skape inkludering og motvirke urettferdighet.

Emnet er åpent for alle studenter, og inngår i årsstudiet i STS (studier i kunnskap, teknologi og samfunn) som kan være fag 2/breddefag i de fleste bachelorgrader og kvalifiserer for opptak til PPU (samfunnsfag).

Læringsutbytte

Studenter som består dette emnet, har kunnskap om

  • kritiske perspektiv på teknologisk utvikling, spesifikt om digialisering
  • teoretiske verktøy for å gjøre kritiske analyser av design og bruk av digital teknologi
  • sosiale og kulturelle endringer på utvalgte samfunnsområder som konsekvens av digitalisering
  • digital teknologi som kilde til eksklusjon og inklusjon

Studenter som består dette emnet, har ferdigheter i å

  • analysere digitaliseringsprosesser på ulike samfunnsområder
  • analysere design og bruk av ny teknologi, med vekt på brukernes rolle
  • analysere design og bruk av digital teknolog i et inkluderings- og mangfoldsperspektiv
  • planlegge og gjennomføre et mindre utredningsprosjekt om digitalisering og samfunnsendring

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har tre deler. En teoretisk del om kritiske perspektiv på digitalisering. En empirisk del som ser på utvalgte tematiske områder som f.eks. digitalisering av overvåkning, helse eller arbeid (tema vil variere fra år til år). Den tredje delen av emnet er arbeid med et mindre forskningsprosjekt som skal lede fram til semesteroppgave. For å støtte arbeidet med utvikling og gjennomføring av studentprosjekt er emnet lagt opp med arbeidskrav.

Arbeidskravene består både av individuelle og gruppevis innleveringer i ulike format. Den avsluttende semesteroppgaven leveres individuelt. Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester.

Grunnet betydelige, organisatoriske endringer i emnet fra 2020 vil obligatorisk aktivitet fra tidligere semester ikke automatisk gi mulighet til å ta eksamen/levere semesteroppgave, men kan telles som en del av arbeidskravene.

Emnet undervises på norsk eller engelsk

Obligatoriske aktiviteter

  • Inntil 4 godkjente arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurderingsformen er semesteroppgave. Endelig vurdering forutsetter opp til 4 godkjente arbeidskrav.

Utsatt eksamen arrangeres som en-ukes hjemmeeksamen i påfølgende semester.

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologi- og vitenskapsstudier
  • Kjønnsforskning
  • Medievitenskap
  • Samfunnsfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for tverrfaglige kulturstudier

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Oppgave 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 A INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU